יום שלישי, 10 בינואר 2012

רחק מפנינים מִכְרָה

כל כך הרבה דברים קורים אבל הבוקר אני חושבת דוקא על הפרק ב"מעושרות" שראיתי אתמול וגם על פרקים אחרים שראיתי. בהתחלה חשבתי שזאת סדרה משעממת ומעצבנת, אחר כך ראיתי פרק אחד שדוקא צפיתי בו מהתחלה עד הסוף, פרק שבו ניקול אירחה את הנשים האחרות וטלי סיני דיברה כל הזמן על אריק סיני שהיא היתה נשואה לו פעם ועדיין נראית מאוהבת בו, למרות שהיא מתחתנת עם משולם ריקליס שהוא איש מפורסם בעושרו וקרוב לגיל תשעים, ובכל פעם שטלי מתנשקת איתו היא נראית לי כמו נסיכה שמתנשקת עם צפרדע, רק שמהצפרדע שלה לא נהיה שום נסיך, מצד שני לצפרדע שלה יש המון כסף ובגלל זה אנשים נותנים לו הרבה כבוד וזה מאד מרגש את טלי. משולם ריקליס שהוא כמעט בן תשעים ומתחתן עם אשה יפה וחטובה ומלאת חיים שצעירה דיה להיות בתו מתנהג לטלי כאילו הוא עושה לה טובה. בפרק אתמול הוא אפילו היה במצב רוח פילוסופי והישוה את טלי לנעל מושלכת ועזובה שהוא אסף משולי הרחוב. בפרק אחר הוא לקח אותה למוזיאון תל-אביב ששם עושים לו הרבה כבוד כי הוא תרם להם כסף, ואמר לה שאחרי נישואיהם הוא לא מרשה לה להשתמש בשמות משפחה אחרים והיא תהיה רק טלי ריקליס. לגמרי ברור מכל הפרקים שמשולם ריקליס קנה את טלי כמו שהוא קונה חברות ונכסים, אבל מה שמדהים זה שטלי, שנראית על ידו כמו שאבישג בטח נראתה על יד דוד המלך, מתנהגת כאילו היא בת מזל ומסכימה לכל מה שהוא אומר ונורא נורא מתפעלת מכמה שהוא עשיר וכמה שהוא איש חשוב. נורא מתחשק לי שטלי תזרוק על משולם ריקליס נעל ותגיד לו שילך לעזאזל, שהיו לה חיים לפניו ויהיו לה אחריו ושהיא לא רכושו הפרטי למרות שיש לו המון המון כסף, אבל טלי לא תעשה את זה. היא תמשיך להתנשק עם הצפרדע הקשיש שלה, ולא שיש לי משהו נגד אהבה של קשישים. יש בשכונה שלי לא מעט זוגות קשישים שמטיילים עם מקל ותומכים זה בזה והם נראים לי נורא רומנטים. אבל הם זוגות קשישים שהתאהבו לפני הרבה שנים ושמרו על אהבתם לעת זיקנה. מאד יפה לראות את זה ולחשוב שאהבה יכולה להחזיק מעמד במשך חיים שלמים. אבל טלי מתנשקת עם הצפרדע שלה כי הוא צפרדע מאד עשיר והוא קונה המון דברים בכסף וגם את טלי הוא קנה. מה שמראה שהחיפושיות בכלל לא צדקו. כסף כן יכול לקנות לך אהבה. הרי שום אשה יפה בשנות החמישים לחייה לא תתנשק עם זקן בן תשעים שחי מקצבה של ביטוח לאומי ותתפעל מזה שהוא בחר דוקא אותה, גם אם הוא יקרא לה אוצר ולא נעל שהושלכה.
כמובן אפשר לומר מה זה עסקי ושהיא תעשה מה שהיא רוצה. אבל נדמה לי שאם מראים לי את זה בטלויזיה וגם במאה קדימונים בשידורי החדשות וגם בנק יהב עושה עם טלי פרסומת שגם שם היא מבלה עם איש זקן, אמנם הרבה יותר נאה מריקליס וכנראה גם יותר צעיר, מותר לי להניח שמעוניינים בדעתי. אז דעתי היא שזה מגעיל אותי, ודעתי היא שארנה בן-דור עשתה סדרה על סחר בנשים, למרות שכנראה שלא לזה היא התכוונה, ודעתי שהנשים ב"מעושרות" מציגות את המין הנשי בשיא אומללותו ועליבותו, ואני מוצאת את עצמי מרחמת עליהן, למרות שזאת לא היתה כנראה הכוונה. אני מרחמת על טלי שמתנשקת עם צפרדע ושנדמה לי שמה שהיא היתה הכי רוצה בעולם זה להישאר כל החיים עם אהוב נעוריה אריק סיני בכל העליות והירידות והעדר הביטחון הכלכלי של חיי האמנים, אבל אריק סיני הוא זמר מפורסם ויכול להרשות לעצמו אשה יותר צעירה מטלי, אני מרחמת על לאה שכל כך אוהבת את ישראל אבל הולכת לגור בגרמניה כי בעלה העשיר חי שם ועושה שם עסקים, ואני לא יכולה לתאר אותה מאושרת שם, כי בישראל עוד יש לה קצת עצמיות ובגרמניה היא תהיה כל הזמן רק אשתו, אני מרחמת על ניקול שרוצה להיות זמרת ואין לה שום כישרון לזה והכישרונות שכן יש לה, ויש לה, קצת מתבזבזים על חיים ריקניים והערצה מופרזת למותרות. ואת הפרקים שלא ראיתי, לא ראיתי מפני שהסדרה הזאת בעיקר מדכאת אותי. כשעושים סדרות על גברים עשירים אלה תמיד גברים שעשו כסף בעצמם וכשעושים סדרות על נשים עשירות אלה תמיד נשים שהתחתנו עם עשירים. נכון שיש בסדרה גם שתי עורכות דין מעצבנות שמרוויחות כסף בעצמן, כשעורכת דין אחת היא די והותר לכל סדרה, אבל הן מוצגות בסדרה כל הזמן בתור העניות, שרק במקרה הדביקו אותן למעושרות, כי ארנה בן-דור יצאה פעם עם אבא של אחת מהן שגם הוא איש די עשיר, גם אם לא בקטגוריה של משולם ריקליס, אז אולי יש לה משהו משותף, ולו בדוחק, עם כאלה נשים, למרות שהיא התפרסמה בזכות עצמה ולא רק בזכות בני זוגה לחיים. כמובן אין שום רע בלעשות סדרה שמראה שנשים הן רכוש של גברים ושהגברים קונים אותן בכסף כמו שקונים כל רכוש. זה בסך הכל תיעוד של המציאות, כי זה קורה בחיים האמיתיים. אולי ארנה בן-דור חשבה שהיא תראה לנו משהו שאנחנו לא מכירים, אבל היא מראה לנו בדיוק את מה שאנחנו כבר יותר מדי מכירים.