יום ראשון, 29 במרץ 2015

מראה עיניים



הערב נזכרתי בסיפור על רבן גמליאל שהיו לו על הכותל צורות לבנות של מופעי הירח, וכשבאו אנשים לספר לו על מופעי הירח, שעל פיהם יוכל לקבוע את מועד ראש החודש וראש-השנה, כי עדיין לא היו לוחות שנה קבועים, והיו צריכים לקבוע על פי מופע הירח, ורבן גמליאל הצביע על הצורות וביקש שהאנשים יראו לו איזו צורה ראו אתמול בערב, והוא האמין להם, אבל היו רבנים אחרים שחשבו שהאנשים שיקרו, כי התיאור שתיארו האנשים נשמע להם לא הגיוני, ופרשנים שונים ניסו לתרץ את העובדה שרבן גמליאל האמין לאנשים בנימוקים שונים ומשונים, אבל אף אחד מהם לא טען, להפתעתי, שרבן גמליאל האמין לאנשים, מפני שהוא עצמו ראה את אותו הדבר שהם תיארו במו עיניו. הרי את הירח בשמים כולם רואים, ועל אחת כמה וכמה שהוא, שבסמכותו היה לקבוע מתי ראש חודש, הקפיד בוודאי להתבונן במופע הירח מדי ערב. השאלה למי להאמין היא תמיד שאלה קשה, וכולנו נוטים להסתמך על מראה עינינו שלנו, כי לדידו של כל אדם, מה שהוא רואה במו עיניו, זו האמת.
אבל, האם כאשר האנשים מביטים בירח, כולם רואים את אותו הדבר? או אולי כל אחד רואה משהו אחר? מה אדם רואה זו באמת שאלה קשה, שחשבתי עליה היום כשצפיתי בתכניתה של רינה מצליח בערוץ 2, והקשבתי לעורך-הדין של משפחת נתניהו יוסי כהן, שהוא כדברי המנחה "עורך-דין וחבר", והוא ניסה לקעקע את דבריו של מני נפתלי בעדותו השבוע בבית המשפט, שהגברת שרה נתניהו שותה כמויות אלכוהול מטורפות, למשל שלושה בקבוקי שמפניה ביום. עורך-הדין יוסי כהן טען שאפילו שלושה בקבוקי מים ביום אי אפשר לשתות. אני דוקא יכולה לשתות די הרבה מים ביום, וכמה אלכוהול בן-אדם יכול לשתות, זה עניין של הרגל. מי ששותה הרבה מתרגל, וזה כבר לא נראה לו הרבה.
כמובן עורך-דין יכול לטעון שזה לא הגיוני שמישהו ישתה שלושה בקבוקי שמפניה ביום. זו טענה לגמרי סבירה בנסיבות העניין. כמו שעורך-דין, או עיתונאי, יכולים לטעון ששרה נתניהו היא אשה מקסימה והם לגמרי צודקים מבחינתם. בהחלט ייתכן ששרה נתניהו היא אשה מקסימה כשהיא מדברת עם עורך-דין או עיתונאי, והיא הרבה פחות מקסימה כשהיא מדברת עם עובדי קבלן שצריכים לספק לה שירותים. שרה נתניהו איננה האדם היחיד שמתנהג יפה לאנשים שהוא תופס כחזקים, ומאד לא יפה לאנשים שהוא תופס כנחותים. התנהגות מפוצלת כזאת, שמזכירה מאד התנהגות של כלבים, ולכן מתוארת כהתנהגות של לכשכש בזנב כלפי מעלה ולנבוח – או לנשוך – כלפי מטה, היא מאד נפוצה, וכפי שמעידה הגירסה הכלבית שלה, יש לה כנראה מקור ביולוגי אבולוציוני שלעתים הוא בלתי נשלט. כל אחד מאיתנו מכיר אנשים כאלה, שכמידת החנופה וההתרפסות שלהם בפני מי שהם חושבים לרמי המעלה, כך מידת רודנותם והתעמרותם במי שהם תופסים כנחותים.
כמובן זכותו של עורך-הדין יוסי כהן לחשוב שהגברת נתניהו היא תמיד אשה נחמדה ולעולם איננה מתעמרת באנשים, וכאמור לעיל ייתכן בהחלט שמבחינתו הוא אומר את האמת הגמורה כפי שהיא ידועה לו, וכמובן זכותו של עורך-הדין יוסי כהן לחשוב ששרה נתניהו איננה שותה שלושה בקבוקי שמפניה ביום, כי לדעתו איש איננו יכול לשתות כמות כזאת של שמפניה, ולכן הטענה לדעתו לא הגיונית ולא אמינה.
ועכשיו אנחנו מגיעים למראה הירח, או במקרה שלנו הגברת נתניהו, שעורך-הדין יוסי כהן קיבל זמן ארוך בתכניתה של רינה מצליח להגן עליה, ודיבר בגנותו של התובע מני נפתלי, וגם טען שהעובד עמנואל סלע, שהעיד לטובת מני נפתלי על ההתעמרויות שהוא עצמו ספג מהגברת נתניהו, שלטענתו גרמו לו להתקף-לב שבעקבותיו עזב את עבודתו, הגיש תביעה לביטוח לאומי שיכירו בו כנפגע עבודה, וביטוח לאומי דחה את טענתו, ומכאן לדברי עורך-הדין יוסי כהן, שטענתו של עמנואל סלע שלקה בהתקף לב בגלל התעמרותה של הגברת נתניהו, טענת שוא היא. בערוץ עשר המקביל הראו שעתיים אחר כך כיצד ביטוח לאומי מתעמר בחולה סרטן קשיש שביקש להכיר בעישון הפסיבי שספג כסיבה לסרטן הריאות שלקה בו. לא שנזקקנו לסיפור הזה דוקא כדי לדעת שדחיית תביעתו של אדם מצד הביטוח הלאומי איננה מעידה על דבר, לבד מכך שהביטוח הלאומי ניסה לחסוך למדינה את התשלום המגיע לעמנואל סלע, וגם שאנשי ביטוח לאומי, שאינם שיות תמימות וטהורות, אלא אנשים שמשרתים את האינטרסים של המדינה לחסוך בתשלום פיצויים ככל האפשר, העדיפו לדחות תביעה שקבלתה היתה מטילה צל על התנהגותה של אשת ראש הממשלה, כפי שהפרקליטות מנסה להכפיש את מני נפתלי כדי לחסוך למדינה את תשלום הפיצויים שהוא תובע, ואיננה יודעת גבול במאמציה להכפיש אותו, שעל כך העירה גם השופטת.     
עדיין יכול עורך-הדין יוסי כהן לחשוב שכל עובדי מעון ראש הממשלה התובעים פיצויים ומעידים על התעמרות של הגברת נתניהו בהם, הינם רודפי פירסום מוסתים בידי עיתונאים וכיו"ב, ואין מלה אחת של אמת בדבריהם, וכמובן הוא יכול לחשוב שאי אפשר לשום אדם לשתות שלושה בקבוקי שמפניה ביום ולכן גם הגברת נתניהו איננה יכולה לשתות שלושה בקבוקי שמפניה ביום, כפי שהעיד מני נפתלי. אבל עורך-הדין יוסי כהן לא הסתפק בכך והתפייט: "שלושה בקבוקי שמפניה, כאשר אני חושב על הגברת נתניהו ששוקלת אולי חמישים קילו, הרי היא קטנת-גיזרה."
איזה חנפן, אמרה בתי שצפתה יחד עמי בתכנית, ואני התקשיתי לעצור את צחוקי. את הירח, וגם את הגברת נתניהו, כולנו רואים במו עינינו, גם אלה שאינם שכנים של ראש הממשלה רואים אותה באינטרנט – עם המעצב החביב עליה – וכמובן בטלויזיה. לא רק עורך-הדין יוסי כהן רואה אותה, למרות שבניגוד לרובנו הוא זוכה לראותה פנים אל פנים. ועורך-הדין יוסי כהן, שמכיר את הגברת נתניהו לדבריו חמש-עשרה שנה ופוגש אותה לעתים קרובות, סבור שהיא קטנת-גיזרה, ושוקלת אולי חמישים קילו.
מעניין מה רבן גמליאל ורבי יהושע היו אומרים על זה.