יום שני, 2 בינואר 2023

ממשלת גסי הרוח

 

בדרך כלל בטכס חילופי שרים משתדלים להיות מנומסים – בכל זאת יש מידה של חגיגיות בחילופי שלטון. אבל ממשלת גסות הרוח והגזענות של נתניהו איננה מבזבזת זמן על גינונים, ומציגה לראווה את אופיה ללא כחל ושרק. יואב קיש דיבר בזמן שהשרה היוצאת יפעת שאשא-ביטון נאמה. היא הציעה לו להקשיב לה, והוא אמר: שמענו אתכם שנה וחצי. כי הרי עבור כת נתניהו, לשעבר מפלגת הליכוד, לא היתה לממשלת השינוי לגיטימציה לשלוט – הרי הם הדיחו את נתניהו מכהונתו הנצחית כראש ממשלה, ורק לנתניהו מותר להיות ראש ממשלה. אם הכנסת מביעה אמון במישהו אחר, ברור שהוא לא לגיטימי, כי אין ראש ממשלה מלבד נתניהו והוא ישלוט לנצח. זה כמובן לא הפריע לנתניהו לנאום באוזני האופוזיציה שעליהם לכבד את ממשלתו, כי הפסד בבחירות הוא הדמוקרטיה. הוא התכוון הפסד למתנגדי נתניהו, כי הרי הפסד של נתניהו, כמו שראינו, איננו דמוקרטי, ונתניהו בשום אופן לא הסכים להכיר בשלטונם של בנט ולפיד. הוא הנחה את תומכיו לקרוא לבנט "הנוכל" ולקרוא לעצמו "ראש הממשלה" גם כאשר לא היה ראש הממשלה. ומכיוון שאין אצל נתניהו בושה, הוא לא מתבייש להטיף לאחרים את ההיפך הגמור מהתנהגותו שלו עצמו. כל קיומו של שלטון נתניהו מבוסס על האמונה שאין דינו כדין זולתו. כשאולמרט היה ראש ממשלה עם כתבי אישום זה היה לא לגיטימי, אבל כשנתניהו שולט עם שלושה כתבי אישום זה לדעתו לגיטימי גם לגיטימי, וכך גם שותפותו לשלטון של אריה דרעי, שמאחר שהוא משתף פעולה עם נתניהו הוא זוכה ללגיטימיות המוחלטת של שלטון נתניהו לנצח. לא ברור מדוע העבירו חוק שמותר לכהן כשר עם מאסר על תנאי, ומדוע לא העבירו חוק שלנתניהו ודרעי מותר לגנוב וגם לקבל שוחד. זה היה פותר את כל הבעיות של ממשלתם החדשה באבחת חרב, וגם מבהיר לאזרחים את טיב שלטונם ואופיו: שלטונם של הנמצאים מעל החוק.

כשמעריצי נתניהו אומרים שתפרו לנתניהו תיקים, הם לא מתכוונים שהוא לא אשם, הם מתכוונים שזה לא משנה שהוא אשם, כי אסור להעמיד אותו לדין על אשמה, כי הוא מעל החוק. כשהם אומרים שצריך להוציא להורג את מי שהעמיד את נתניהו לדין, הם לא מתכוונים להוציא אותו להורג על האשמת שוא. הם מתכוונים שמי שמעמיד את נתניהו לדין על אשמה אמיתית צריך למות, כי אסור להעמיד את נתניהו לדין, כי הוא מעל החוק. וכל דבר שממשלת בנט-לפיד עשתה הם מבטלים, לא רק כדי לבטל חוקים מסוימים, אלא כדי להראות שזאת היתה ממשלה בלתי חוקית, כי היא לא היתה ממשלה של נתניהו, ולכן צריך לבטל כל מה שהיא עשתה.

וזה אחד הדברים שיהרוס את ממשלת נתניהו הששית: הדווקא. כשעושים דברים רק כדי לעשות ההיפך ורק כדי לעשות דווקא, בהכרח יורים לעצמך ברגל. כי הממשלה של לפיד ובנט עשתה הרבה דברים טובים, והתמודדה עם הרבה דברים טוב יותר ממשטרו ההיסטרי של נתניהו. למשל היא הצליחה להילחם בקורונה בלי להטיל סגרים ובלי להרוס לאנשים את החיים. מעניין מה יעשה נתניהו אם יהיה עוד גל של קורונה. אני מפחדת מהמחשבה שהוא שוב יטיל סגר, כי הדיכוי וההגזמה הם חלק בלתי נפרד ממשטר נתניהו, והחזרה של משה בר סימן-טוב למשרד הבריאות אותי איננה משמחת, כי הוא קשור בתודעתי בשימוש הדכאני של נתניהו בקורונה כדי לדכא את ההתנגדות נגדו: סגרים, אלימות משטרתית, כפיית מסכות גם בחוץ, מחסומים. נתניהו פירושו מחסומים. נתניהו פירושו חנק. כשראש הממשלה מעל החוק האזרחים נחנקים.

ואני מתפללת שלפחות זה ייחסך מאיתנו.