יום שישי, 30 בדצמבר 2022

עידית השיחודית ושיקלא וטריא

 


הציבור הרחב לא הכיר את עידית סילמן ועמיחי שיקלי לפני שנפתלי בנט סיפח אותם למפלגת ימינה ואיפשר להם להיבחר כחברי כנסת. הסיכוי שלהם להיבחר לכנסת שלא על גבו של נפתלי בנט היה אפסי. הם היו חייבים לו את מקומם בכנסת והם חייבים לו את כל הקריירה שעשו מאז. בתמורה הם בגדו בבנט וסחרו במקומם בכנסת כאילו היה נכס פרטי שלהם.

אפשר היה לכבד את סילמן ושיקלי אילו נכבדו ופרשו לביתם. במקרה כזה אפשר היה להאמין להם שמניעיהם אידיאולוגים ושלא טובת הנאה חיפשו לעצמם אלא ביטוי להשקפותיהם. זה איננו המצב.

שיריונם של סילמן ושיקלי בליכוד וכעת מינוים לשרים חושף את העובדה שהמניע האמיתי לעריקתם מהקואליציה של בנט ולפיד הוא השוחד שהציע להם נתניהו תמורת הפלת הממשלה שסילקה אותו מהשלטון – לזמן קצר מדי – ולחזרת שלטון האימים שלו, בכל פעם בגרסה אפלה יותר. גם אם היו להם מניעים אידיאולוגיים או דתיים, הם בטלים בששים לעומת השוחד המפתה, שיריון בליכוד וכהונת שרים. מינוים לשרים בולט עוד יותר לאור דלות המינויים שהעניק נתניהו לאנשי הליכוד, ובפרט לבכירים ולוותיקים שביניהם, כאשר המפתח היחיד הוא מידת השירות שהעניק הח"כ או השר לנתניהו. אמיר אוחנה מונה ליו"ר הכנסת לא בשל כישוריו האישיים ולא כדי לקדם את קהילת הלהט"ב, אלא בשל נאמנותו לנתניהו וריסוקו את רשויות החוק והמשטרה בשירות נתניהו בכהונתו הקודמת. כך גם יריב לוין שמונה לשר המשפטים במטרה להחליש את מערכת המשפט, למסמס ככל האפשר את משפט נתניהו ולנקום בחוקריו ושופטיו. אחריותו של אוחנה לאסון במירון לא הפריעה לו, כשם שלא הפריעה לנתניהו, שהתנער בעדותו המבישה בפני הוועדה החוקרת מכל אחריות לאסון.

יש מי שמאשימים את ממשלת בנט-לפיד שהיתה רופסת מדי ולא העבירה חוקים שימנעו מחשוד בפלילים להרכיב ממשלה. אבל חוקים כאלה לא היו עוזרים, כי כפי ששינו כעת את החוק כדי שדרעי  המורשע פעמיים יוכל לכהן כשר, היו משנים או מבטלים כל חוק שהיה מונע מנתניהו לכהן כראש ממשלה. בישראל אין חוקה ואפשר לקבל או לבטל כל חוק ברוב רגיל, ולשום חוק אין הגנה מול רוב בכנסת. כך אפשר להעביר חוקי אפליה כמו אלה שהוסכמו בהסכמים הקואליציונים: די ברוב רגיל כדי לשלול מציבורים שלמים זכויות אדם והגנה. די בכך שאדם מושחת כנתניהו ייבחר לראשות הממשלה כדי שיוכל להתאים את המצב החוקי לצרכיו.

זה מצב שעלול לייאש אבל אין צורך להתייאש. לנתניהו חשובה מאד דעת הקהל – לא במקרה הוא הסתבך כל כך בניסיונותיו הפאתטיים להשפיע על התקשורת לפרסם פרסומים אוהדים לו ולמשפחתו ולמנוע פרסומים ביקורתיים. לכן צריך לבקר, ולמחות ולהזכיר שוב ושוב שנתניהו הפיל את ממשלת בנט-לפיד בדרך של תשלום שוחד לחברי ימינה, שממשלתו היא ממשלת שוחד והפרת אמונים, ושגם אם תטבול במקוה הטהור ביותר, עדיין תהא זו ממשלה שהוקמה בשוחד, מרמה והפרת אמונים ושאלה הם שלושת דגליה, בנוסף לדגל הגזענות שאותו היא נושאת בראש חוצות, גבוה מעל כולם.