יום רביעי, 7 בנובמבר 2012

אמר אובמה



כתבתי ב-2008, אחרי בחירתו הראשונה של אובמה, ואני מפרסמת כאן שוב, ואני שמחה.


אמר אובמה

אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים לבנות, אמר אובמה,
ולא על פי מה שאתם יכולים להרוס, אמר אובמה.
שִמְרוּ וְזִכְרוּ על לוח לבבכם:
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים לבנות
ולא על פי מה שאתם יכולים להרוס.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים להקים
ולא על פי מה שאתם יכולים להחריב.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים להחיות
ולא על פי מה שאתם יכולים להרוג.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים לרפא
ולא על פי מה שאתם יכולים לפצוע.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים ליצור
ולא על פי מה שאתם יכולים לשבור.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים לתקן
ולא על פי מה שאתם יכולים לקלקל.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים לאחד
ולא על פי מה שאתם יכולים לפרק.
אתם תישפטו על פי מה שאתם יכולים לאהוב
ולא על פי מה שאתם יכולים לשנוא.

*

האין אשתי יפה? שאל-אמר אובמה
ואכן יפהפיה היתה עד מאד, מחוללת בשמלתה הלבנה
ולבי נחמץ.
אולי העבדות עברה מן העולם
(וגם בכך אני מטילה ספק)
אולי האפליה פחתה מעט
(בכך אני מטילה ספק רב)
אבל מלות האב
פטרונות, פטריוטיות, פטריארכליות,
נותרו על מכונן
דומה כי הן קשורות ודבוקות זו בזו.
מִוַּשְתִּי המַלְכָּה עד מישל אובמה
מוצגות לראוה
להראות העמים והשרים את יופיה כי טובת מראה היא.
שובי שובי וֶנֶחֱזֶה בך
מה יפו פַּעֲמַיִּיךְ בַּנְעָלִים בת נדיב!
ואבי אמר:
אינך יודעת לרקוד
ואכן לא ידעתי לחולל במחול הוַלס.
חלק ממני רצה
וחלק אמר: לא, ענת
אל תלבשי שמלה לבנה, תלבשי שמלה שחורה
כי בגדי אַלְמְנוּת יאים לך
והדברים שאת רוצה לומר לעולם שחורים משמלתך.
וַשְתִּי לא באה
ואני לא רקדתי.