יום ראשון, 10 במאי 2015

תשדיר שירות לסחר בנשים



רעידת האדמה בנפאל חשפה את תעשיית הפונדקאות כמפעל קפיטליסטי, שבדומה לתעשיות אחרות העביר את הליך הייצור מן המדינות העשירות אל המדינות העניות בעולם, כדי להינות מכוח האדם הזול והכנוע שמספקות מדינות אלה בשפע, בשכר מגוחך וללא זכויות. היו מי שחשבו שבהשפעת מראות התינוקות הרכים בחצר שגרירות ישראל אפשר יהיה להקל בחקיקה ולהרחיב את ניצולן של נשים עניות במדינת ישראל כרחם להשכרה. אבל החשיפה לתקשורת של ניצול נשים הודיות כרחם להשכרה עוררה תגובות מעורבות. לא כולם הצטערו שבמדינת ישראל מספר הנשים המוכנות למכור את רחמן למרבה במחיר איננו עונה על הביקוש, ובתכניתה של רינה מצליח בערוץ 2 "פגוש את העיתונות" בשבת שעברה נשמעו גם דברי ביקורת קשים על ניצול הנשים העניות, תוך התעלמות מכך שמדובר בנשים עניות המוכרות את גופן.
אבל תעשיות מצליחות אינן מוותרות בקלות, וגם תעשיית הפונדקאות לא, ויחצ"ני התעשיה הזו מצאו שותפה נוחה בדמותה של דנה וייס בחדשות השבת. שם סיקרו בשנית משפחה שלאחר ששכרו אשה שתהרה עבורם, וזו אכן הרתה להם בת, הרתה גם אם המשפחה וילדה שלישיה. חזרו ואמרו איזה נס זה היה שאם המשפחה שהרופאים איבחנו כעקרה הצליחה להרות וללדת שלישיה. אין לי שום התנגדות לאמונה בנסים, אך נדמה לי שבמקרה זה ההסבר הוא שאם המשפחה הרתה שלישיה כתוצאה מטיפולי הפוריות הרבים שעברה, שהשפעתם לפעמים מתעכבת ואיננה מיידית, אבל היא קיימת. אחד המאפיינים של טיפולי הפוריות בישראל, כפי שהצטיירו לאחרונה גם בסרטה של שרון כידון "ילד בכל מחיר" – שאף הוא התייחס לפונדקאות כאל אמצעי לגיטימי ורצוי, כאילו סיכון בריאותה של אשה ענייה שמוכרת את רחמה מוסרי יותר מסיכון נשים עקרות בטיפולים הורמונליים אינסופיים - הוא הלחץ להתחיל בטיפולי הפריה ולהמשיך בהם בזה אחר זה וללא גבול, מתוך תאוות בצע לשמה של הרופאים העוסקים בכך, כאשר ייתכן שחלק מהנשים המטופלות היו נכנסות להריון בדרך הטבע, לו המתינו יותר זמן לפני ההתחלה בטיפולים או ביניהם.

בכתבה ראינו איך עשרות מתנדבות מסייעות למשפחה לטפל בארבעת התינוקות, וגם את האשה שהרתה ברחמה את בתם בעבור כסף, והיא הסבירה כמה זה היה טוב עבורה, שבזכות הכסף שקיבלה תמורת ההריון הם קנו בית חדש ועומדים לעבור אליו. ואז התברר לנו שהאם לארבעת התינוקות, הבת האחת שנהרתה עבורה ושלושת הבנים שהרתה ברחמה, פתחה עם שותפות במיזם לגיוס פונדקאיות בישראל, ושהכתבה היא בעצם תשדיר שירות למיזם הזה, שנועד לשכנע יותר נשים עניות בישראל למכור את רחמן, כדי שיהיה להן כסף, למשל לקנות בית. ודנה וייס ישבה שם וחייכה, חיכה ממתקים וכולה מחמדים, מבלי לשאול שום שאלה קשה, כאילו אין דבר נפלא יותר מנשים המוכרות את גופן בעבור כסף לאלו שהממון ברשותם.

נשים כמו דנה וייס אינן משמשות כפונדקאיות, והקשר היחיד האפשרי שלהן ושל בנות חוגם לנושא הוא קניית הריון בשכר, ולא מכירתו. כמה מרושע וחסר-מצפון להטיף במתק לשון לפונדקאות ולהקרין תשדירי שירות לתופעה המחרידה הזו, כאשר את יודעת ששום אשה מחוגך החברתי לא תשמש כפונדקאית, אלא את מעודדת נשים עניות ונטולות מעמד, שרחוקות מעינייך ומלבך, למכור את גופן בעבור בצע כסף.

וכך סיפק גוף התקשורת החזק והנצפה במדינה, ערוץ 2, תשדיר חינם למיזמים מסחריים של סחר בנשים, שאינם טובים מכל סוג אחר של סחר בנשים, גם אם מנסים לשוות להם, בעזרת צילומי תינוקות חמודים, מכובדות שאין לסוגים אחרים של סחר בנשים. עדיין מדובר בסחר בנשים, שבו נשים עניות מוכרות את גופן לבעלי ממון, וכאשר אין מוצאים די נשים כאלה במדינות העשירות, מחפשים בעולם השלישי, במדינות העניות בעולם, ומעבירים את הייצור לשם, ועוד מעזים לבוא בטענות למדינת ישראל, שאיננה מספקת מספיק נשים ישראליות לניצול כדי לענות על הביקושים הגואים לרחם להשכיר.

שידול לזנות נחשב במדינת ישראל לעבירה. שידול לפונדקאות, שמטרתו ניצול מחפיר של נשים עניות, מוצג בחדשות השבת של ערוץ 2. את החרפה הזאת שום תינוק חמוד איננו יכול להסתיר.