יום שלישי, 6 באוגוסט 2019

דוד ביטן חוזר



הפרשנים שקראתי ייחסו את החתמת חברי הכנסת של הליכוד על הצהרת נאמנות לבנימין נתניהו והתחייבות שלא להחליפו באחר לנתניהו עצמו, וראו בדוד ביטן מוציא לפועל בלבד. אני חושבת שהיוזמה הגיעה דוקא מדוד ביטן, והיא נושאת את חותם הביריונות והכוחנות שמאפיינים אותו, גם אם ברור שהיא מאד נשאה חן בעיני נתניהו, ועדיין – הצהרת הנאמנות היא הצגה של דוד ביטן. הוא המחזאי, המפיק וגם הבימאי.
וכך לראשונה מאז פרש בדצמבר 2017 מתפקיד יו"ר הקואליציה עקב החקירות נגדו באשמת קבלת שוחד מקבלנים ואנשי עסקים לצורך קידום ענייניהם בעיריית ראשון לציון, שבמועצתה כיהן בעבר, חזר דוד ביטן במלוא הדרו למרכז הבמה הפוליטית. איש לא הזכיר את העובדה שמדובר באדם שעומד בפני העמדה לדין באשמת קבלת שוחד ועבירות נוספות. כל עוד כיהן כיו"ר הקואליציה היה ביטן הדמות הקולנית ביותר בליכוד, ואורח קבוע בתכניות האקטואליה. הוא נחשב לבולדוזר שמניע דברים וליד ימינו של בנימין נתניהו. כשהתפרסמו ההאשמות נגדו פרש והוריד פרופיל. במרס האחרון הודיעה המשטרה שנמצאה תשתית ראייתית להעמידו לדין ותיקו הועבר לפרקליטות. מאז לא התפרסם בעניינו דבר. לא ברור מדוע. מה קורה עם התיק הפלילי של דוד ביטן? אין שואל ואין עונה.
ומכיוון שאין שואל ואין עונה, אפשר להעמיד פנים שאין מדובר בנאשם בפלילים, אלא בחבר כנסת מן השורה. סופסוף ישנם גם שרים ואפילו ראש ממשלה שהומלץ להעמידם לדין באשמות דומות ולא נפלה שערה משערות ראשם.
ובכל זאת מעמדו של ביטן נפגע בזמנו מאד מההאשמות נגדו. הוא איבד את תפקידו רב העוצמה כיו"ר הקואליציה, את הסיכוי להתמנות לשר, וגם נתניהו, חשוד בקבלת שוחד בעצמו, התנכר לו.
כעת מצא דוד ביטן הזדמנות להחזיר לעצמו משהו ממעמדו הקודם ומקרבתו הקודמת לראש הממשלה. הוא חש בחולשתו של נתניהו שנכשל הפעם בהקמת ממשלה וחרד מכתבי האישום נגדו אם לא יצליח בבחירות הקרובות ולא יוכל להרכיב ממשלה ולזכות בחסינות. כעת הראה ביטן לנתניהו שלא כדאי להתנכר לו. הוא עדיין יכול לאלץ את חברי הכנסת של הליכוד עד המקום הארבעים לחתום על התחייבות שלא להחליף את נתניהו, ולאיים עליהם ברשת ב' שיחשוף את שמותיהם של המסרבים, כאילו היה עדיין יו"ר הקואליציה. הוא מראה לנתניהו כי עוד כוחו במותניו, וכי נתניהו עדיין זקוק לו, ולא כדאי לו להרחיקו מעל פניו. אמנם הוא נאשם בפלילים, אך כך גם נתניהו, והנאשמים דינם לרחוץ איש את יד רעהו.
וכך שבים וחוזרים הנאשמים והחשודים: נתן אשל מנהל עבור נתניהו משא ומתן, דוד ביטן מגייס עבורו תמיכה, ומאיים על מי שלא יתגייס ליוזמה המגוחכת, וכך חוזרת ומכה בנו אימרת חז"ל שאין מעמידים על הציבור אלא מי שקופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, שאם תזוח דעתו אומרים לו: "חזור לאחוריך!" חכמינו זכרונם לברכה סברו שמי שתלויה לו מאחוריו קופה של שרצים, אפשר יהיה להתרות בו, שלא יתגאה על הציבור, ולא יקשיח את לבו כלפי פשוטי העם, אבל הם לא חזו את עידן חוסר הבושה שלנו, שבו מעבירה לעבירה ומפשע לפשע עולה כוחו של המנהיג העבריין, ודוקא משום שקופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, הוא מקשיח את לבו ומתייהר ומתגאה על הציבור ומתנכל לישרי הדרך ומסלקם. וכך מושלים בנו העבריינים, ודעתם תזוח גם תזוח, וככל שגדול עוונם כך כבדה ידם עלינו, וכל דאלים גבר.