יום שבת, 15 בינואר 2022

לא ראוי

 

לא ממש אכפת לי שנתניהו יעשה עסקת טיעון וייצא בעונש קל יותר מזה שמגיע לו. לא דחוף לי שנתניהו יישב בכלא, והעבירות שלו עניינו אותי בעיקר במישור המוסרי, כי מגעיל אותי שראש ממשלה במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית, מקבל מכל מיני אינטרסנטים בקבוקי שמפניה ותכשיטים לאשתו, כאילו אנחנו חיים באיזו מדינה פיאודלית בימי הביניים, וכולנו אריסים של משפחת נתניהו שמתעמרת בעניי העם שממרקים את רצפת ארמונה ומקבלת מתנות מעשירי העם כדי להיטיב איתם. על פי ראות עיני, ההסתה של נתניהו נגד ערבים, השיח הגזעני שהוא טיפח, הרעל שהוא מסך ליחסים בין האזרחים, השנאה שהוא הצית וליבה, הם פשעים הרבה יותר גרועים מכל עבירות הממון שלו ומכל השוחד שהוא קיבל, שמכל מה שפרסמו בנידון ועד כמה שאני יכולה לשפוט, נראה לי שמדובר בשוחד ובשחיתות, אבל העונש שהוא יקבל פחות מעניין אותי, ובלבד שיפרוש מהפוליטיקה ויפסיק לרחף כצל כבד מעל חיינו, כי לדעתי, בגלל אותם שיקולים מוסריים שציינתי, נתניהו איננו ראוי להיות ראש ממשלה, בין אם בית המשפט יפסוק לרעתו ובין אם יפסוק לטובתו.

מה שכן אכפת לי ומאד מרגיז אותי זו המעורבות של הפרופ' אהרון ברק בנושא עסקת הטיעון של נתניהו, שעליה דווח בערוץ 12. לא יכול להיות שנשיא בית המשפט העליון לשעבר, ודוקא בגלל מעמדו הציבורי המאד חזק, והשפעתו יוצאת הדופן בזירה המשפטית בישראל, ישתמש בסמכותו המקצועית והציבורית כדי להפעיל לחץ על היועץ המשפטי לממשלה כיצד עליו לנהוג בעניינו של נתניהו. בכלל לא ראוי שאנשים ינסו להשפיע על החלטות היועץ המשפטי לממשלה, מלבד עורכי הדין של הנאשם שיש להם זכות חוקית לנסות להשפיע על היועץ המשפטי לטובת מרשם, אבל רק בצורה הוגנת, כלומר בהצגת טיעונים משכנעים לעסקה כזאת, לא על ידי הפעלת לחצים על ידי בכירים או בכירים לשעבר במערכת המשפט. דין היועץ המשפטי לממשלה כדין שופט: אסור ששום אדם מלבד הנאשם ועורכי דינו ינסה להשפיע עליו, ועל אחת כמה וכמה אסור שיופעלו עליו לחצים, ושימוש בסמכותו של נשיא לשעבר, חזק ומשפיע במיוחד, של בית המשפט העליון, כדי ללחוץ על היועץ, היא מעשה פסול ולא ראוי, ואיננה לכבודו של אהרון ברק. מקוממים עוד יותר הדברים שנאמרו לפרופ' ברק, אם הדיווח הוא אמת, כאילו פסק דין נגד נתניהו יביא להרס מערכת המשפט. אמירות כאלה מהוות איום, ואיום הוא עבירה פלילית, ועל אחת כמה וכמה איום שנועד להשפיע על החלטה שיפוטית. אלו אמירות שמזכירות את איומיו של ח"כ דוד אמסלם שמיליונים יצאו לרחובות להגן על נתניהו. במשך כל תקופת ההפגנות בבלפור בקריאה להתפטרות נתניהו, נעשו נסיונות לערוך הפגנות תמיכה בנתניהו, אך למרות ההישענות על משאביה הנדיבים של מפלגת הליכוד, לא הצליחו תומכי נתניהו לגייס יותר ממאות אחדות של מפגינים. היומרה של נתניהו לזכות באמונה של מחצית העם לטענותיו לתפירת תיקים איננה מבוססת. אמנם רבע מהציבור הצביע עבורו, אבל לאו דוקא מתוך אמונה בחפותו, אלא משיקולים אחרים. מי שמאמין במערכת המשפט ימשיך להאמין בה בלי קשר לפסיקתה בעניין נתניהו, ומי שאיננו מאמין בה – ולא רק לימין יש ביקורת על מערכת המשפט ויכולתה לעשות צדק, ימשיך לא להאמין בלי קשר לתוצאות משפט נתניהו ולא בגלל תוצאותיו. הדברים שצוטטו בחדשות, כאילו נאמר לפרופ' ברק שהמשך משפט נתניהו יביא להרס מערכת המשפט, הם בלתי נסבלים מכל בחינה, גם בגלל האיום הצפון בהם, וגם בכלל שהם מבטאים אמונה ואולי משאלת לב, ולא שום סכנה אמיתית.

אם מקורבי נתניהו או עורכי דינו אכן פנו לאהרון ברק בבקשה שיתערב אצל היועץ המשפטי לממשלה, לטובת עסקת טיעון מצדו עם נתניהו, היה עליו להשיב את פניהם ריקם ולהסביר להם שאין זה ראוי ללחוץ על היועץ המשפטי לממשלה בהחלטותיו המשפטיות בעניינו של שום אדם, ועל אחת כמה וכמה בעניינו של ראש ממשלה לשעבר, שדוקא מפני חשיבות ההחלטה היא צריכה להיות נקייה מלחצים ומהשפעות זרות, ודוקא מפני שנתניהו הוא אדם רב עוצמה ועתיר מקורבים וקשרים, צריך להקפיד במיוחד שעסקת הטיעון עמו, באם תיעשה כזאת, היא תיעשה בנקיון דעת, ולא מתוך השפעות זרות ולחצים, ובוודאי לא עקב איומים, בין אם הופנו כאלה כלפי פרופ' ברק ובין אם הופנו כלפי ד"ר אביחי מנדלבליט.