יום שני, 3 ביולי 2023

מבצע בטחוני או יחצ"ני

  

היום יום הולדתו של פרנץ קפקא ובימים כאלה הייתי מתרגמת מכתביו, אבל עכשיו אני לא מסוגלת להתעסק בדבר מלבד מה שקורה מסביבנו. הבוקר התעוררתי לחדשות על מבצע צבאי בג'נין, שאמרו שהוא תוכנן לפני עשרה ימים. בוודאי שהיתה איזו תכנית מגירה או כמה תכניות מגירה למבצע בג'נין, אבל העיתוי הפעם נקבע לדעתי רק בימים האחרונים בהתייחס למחאה המתוכננת בנתב"ג נגד תחילת הדיון היום בוועדת החוקה בצמצום עילת הסבירות, כדי להוריד את המחאה, ואולי גם את הדיון בעילת הסבירות, מראש החדשות, וגם לאחר סיום מבצע "להטיל אימה על העד ארנון מילצ'ן" שדרש את שילוב הכוחות של כוח שרה בברייטון וכוח ביבי בירושלים. לכך הקדישו השניים את השבוע שעבר וכעת, לאחר שסחטו ממילצ'ן אישור לכך שאין עוד חברים כמותם בארצנו, התפנו לעניינים אחרים. אין ספק שבני הזוג המפלצתי יודעים לזהות חולשה ולסחוט, וזה מה שאפשר מלכתחילה את מסעות השמפניה והסיגרים ושאר הטובין לביתם מן המיליארדר המפורסם שהתגלה בעליבותו. אולי גם האיום על חיי נתניהו, המכתב על קבר אחיו יוני שטען שהוא גרוע מאריאל שרון ושלא יגיע לגיל 74 – מכתב של מטורף שחושף כדרכם של מטורפים את קרביה של סביבתו התרבותית והאידיאולוגית – ימין על מלא. גם נתניהו, שעלה לשלטון על גופתו של יצחק רבין, חשוף לאיומים מימין, תמיד מימין. המאמץ האינסופי להכפיש את השמאל, את המחאה, להציגם כמאיימים, מסוכנים, עבריינים, תמיד מסתיים באקדח שלוף מימין, שאולי השפיע גם כן על עיתוי המבצע. מי כנתניהו יודע כמה איומים מימין הם מסוכנים.

מדי שעה מדווחת התקשורת על עוד פלשתיני הרוג. האם אלה מחבלים, או חסרי מזל שנקלעו לקו האש? ספק אם נדע. עצורים מפרעות המתנחלים בחווארה אין עדיין. דמיינו לכם מבצע של צה"ל לאיסוף נשק בלתי חוקי מנערי גבעות ומתנחלים פורעים. דמיינו, כי אפשר רק לדמיין יד חזקה כנגד מתנחלים פורעים. יריב לוין ואיתמר בן-גביר עסוקים בלתקוף את היועצת המשפטית לממשלה שלא מורה לעצור ולהשליך לכלא את פעילי המחאה. מהפרעות בכפרים ערביים הם רווים נחת. מהמחאה הם מאד מודאגים. אבל מי שרוכב על נמר כמו אלימות המתנחלים, עלול לגלות שהנמר איננו בררן בבחירת טרפו. גם אצל נמרים מה שקובע הוא העיתוי.

מפלגות האופוזיציה יש עתיד והמחנה הממלכתי מגבות את הממשלה, אבל כמה ממצביעיהם באמת מאמינים שזהו מבצע הכרחי למטרה ביטחונית ללא מניעים אחרים, ולא מבצע של יחסי ציבור לממשלה הכושלת? אינני יודעת. בתגובות באתר "הארץ" מפקפקים רבים במניעי הממשלה, מניחים כמוני שעיתוי המבצע נועד להסיט את תשומת הלב מהמחאה, ואולי בעצם מהסיבה למחאה, מהניסיון לצמצם את עילת הסבירות, שנועדה להגן על האזרחים מחוסר הגינות וחוסר צדק מצד השררה ומהתעמרות השלטון בפרט. המניע של הקואליציה לצמצם את עילת הסבירות הוא כנראה הרצון להשיב את דרעי לממשלה למרות הרשעותיו בעבירות שחיתות, אבל התוצאה היא פגיעה בזכויות הפרט, ביכולתו של הפרט לתבוע מהשלטון לנהוג בו בצדק ולכבד את זכויותיו. אולי ימצאו בתי המשפט עילות אחרות להגן על האזרחים, ואולי לא. קשה עדיין לדעת. האם ביטול או צמצום עילת הסבירות בהכרח ישיב את דרעי לממשלה? גם זה לא בטוח. שופטי העליון לא אהבו את העובדה שדרעי יצר רושם אצל השופט הרבסט שאישר עסקת טיעון בעניינו כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים, ושרושם זה היה שיקול חשוב של השופט באישור עסקת הטיעון שפטרה אותו ממאסר. צמצום עילת הסבירות לא ישנה את העילות האחרות שהעלו השופטים להרחקתו של דרעי מהממשלה, על פי דברים שאמר הוא עצמו. והרי שום שופט לא יאמר שמותר להטעות, שלא לדבר על לשקר לבית המשפט. ייתכן שכל המאמץ לצמצם את עילת הסבירות יפגע קשות באזרחים הזקוקים לסעד משפטי מבלי שיועיל דבר לצורך הפוליטי של הקואליציה להלבין את המורשע הסדרתי אריה דרעי ולהשיבו למעמד שר.

כבר שבועות שעולה בתוכי תחושה עזה ובלתי מוסברת שהממשלה תיכשל במזימותיה השפלות לפגוע בזכויות האזרח, להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים, לפרק את לשכת עורכי הדין שבחרה במתנגדי הממשלה להנהיג אותה, להנציח את שלטון הימין והשחיתות. אני אומרת לעצמי שאסור להיות שאננים וצריך להביא בחשבון ניצחון של הרעים. הרי בארצות הברית בית המשפט העליון ששליש משופטיו מונו בידי דונלד טראמפ ביטל את הזכות להפלה, את ההעדפה המתקנת, את תכנית ביידן לשמוט חובות של סטודנטים עניים, והגרוע מכל – התיר להפלות הומוסקסואלים ולמנוע מהם שירות בטענה של אמונה דתית שמתנגדת להומוסקסואליות, כנראה על סמך מצג שוא של מקרה שלא היה ולא נברא. איזו רוח גבית לראש וועדת החוקה שמחה רוטמן וחברתו אורית סטרוק, שכבר הביעו את תמיכתם בהיתר כזה שיאפשר לא רק לבעלי עסקים, אלא אפילו לרופאים למנוע טיפול ממי שאינו לטעמם, באופן שסותר אפילו את שבועת היפוקרטס וכל מחויבות מוסרית של רופאים. גם באנגליה נידונה למאסר אשה שהפילה את עוברה באמצעות גלולות לאחר המועד המותר בחוק ונזקקה לטיפול רפואי, ומי שהסגיר אותה לרשויות החוק הוא בית החולים שטיפל בה. לא רק הדמוקרטיה הישראלית בסכנה. בעולם כולו מתחזקים כוחות מפחידים. בגרמניה גובר כוחה של מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה שונאת הזרים שמשתמשת במונחי שנאה נאצים נגד המהגרים לגרמניה. פולין והונגריה חזרו לקיים שלטון אוטוריטרי מושחת שקעקע את עצמאות מערכת המשפט והשתלט על התקשורת כפי שנתניהו פועל לעשות לא רק בכנסת הנוכחית אלא מאז בחירתו לתפקיד ראש הממשלה באמצעות עלונו "ישראל היום" ושופרותיו בערוץ התעמולה שלו 14 ובערוצים אחרים. לכאורה הכל נגדנו: רוח הזמן היא ריאקציה ודיקטטורה, דיכוי חירויות האזרח, הסגת זכויות הנשים ומעמדן, פגיעה במיעוטים ואלימות חסרת רסן כלפיהם, לכאורה הכל נגדנו, ובכל זאת אני חשה בלבי שאנחנו ננצח, שהצדק ואהבת האדם ינצחו, וצריך להאמין בטוב ולהמשיך להילחם.