יום שני, 7 באוגוסט 2023

ויקיפדיה איננה אנציקלופדיה

 

עופר אדרת הביא בכתבתו אתמול (הארץ, 6.8.23), ציטוטים של עורכי ויקיפדיה העברית שהתנגדו להכנסת ערכים על נשים בטענה שאינן נשים בעלות חשיבות, ושנכתב עליהן ערך רק לצורך העדפה מתקנת של נשים.

הטענה הזו מגוחכת קודם כל מפני שויקיפדיה כלל איננה עונה להגדרה של אנציקלופדיה. אנציקלופדיה היא חיבור מדעי, שנכתב על ידי מדענים בתחומי התמחותם, ומביא לקורא מידע מוסמך ובדוק שנכתב ונערך ונבדק על ידי מומחים בנושא. הבריטניקה היא אנציקלופדיה, האנציקלופדיה העברית היא אנציקלופדיה, שנכתבה על ידי טובי המדענים בישראל. על כל ערך באנציקלופדיות הראויות לשמן חתום הכותב שהוא מדען מומחה בתחומו ועל האנציקלופדיה כולה חתומה מערכת של אנשי מדע שערכו אותה וערבו לאיכות המידע המובא בה. ויקיפדיה היא אסופת מידע פופולארית שרק מיעוט מערכיה נכתבו ונבדקו על ידי מומחים בנושא, ורבים מערכיה מועתקים ממקורות מזדמנים, בעיקר ממידע שמצוי ברשת, ואינם מבוססים על מחקר וידע של הכותב, ולעתים קרובות יש בהם טעויות ולעתים גם שקרים מכוונים של בעלי עניין, ודווקא בתחומים רבי חשיבות כמו השואה ומלחמת העולם השנייה, שיש בעלי אינטרסים רבים לסלף ולעוות אותה, שגם מצליחים לא פעם לפרסם את סילופיהם, מאחר שהפיקוח על כתיבת הערכים בויקיפדיה הוא רופף, והציבור הרחב שמרבה להיזקק לויקיפדיה בגלל בולטותה במנועי החיפוש באינטרנט, איננו יודע מי הכותבים והעורכים, שכן אינם חתומים על הערכים שכתבו וערכו.

מגוחכת במיוחד הטענה שכדי לזכות בערך בויקיפדיה אשה צריכה להיות בעלת חשיבות, ובפרט כשהערכים שרבים מעורכי ויקיפדיה התנגדו להם, עסקו בטכנאית המטוסים בחיל האוויר חנה קפרא, ובלוחמת האצ"ל מלכה יפת-פיין, ונכתבו בידי סטודנטים להיסטוריה בהדרכתה של ד"ר שרון גבע. לא שמעתי על התנגדות לערכים בויקיפדיה שעוסקים בליהי גרינר, נטע אלחמיסטר, דנה רון, ועוד שלל דוגמניות ופליטות ריאליטי, וחשיבותו של אדם איננה נמדדת במספר האזכורים שלו בתכניתו של גיא פינס. לא שיש לי התנגדות לכך שאסופת המידע הפופולארית והמאד לא מקצועית ויקיפדיה תביא מידע על שלל דוגמנים וידוענים וכוכבי רשת וקשת. יש ביקוש בציבור למידע הזה, ואסופת מידע פופולארית עונה על הביקוש מצד הגולשים, וזה לגמרי בסדר. אבל כשמתנגדים לערכים ראויים על נשים ראויות בטענה שאין להן חשיבות, ועוד כאלה שנכתבו על סמך מחקר רציני, הדבר מקומם. גם לא ברור מיהם עורכי ויקיפדיה ומה הכשרתם ומי הסמיך אותם להחליט מי בעל חשיבות ומי לא. נראה כי מדובר פשוט בכוחנות גברית ובמאבקי אגו, ואולי בניסיון מכוון לסכל את פעילותה של ד"ר שרון גבע, שמנסה לשלב בויקיפדיה ערכים מחקריים על נשים, מאחר שלמרות שלל הדוגמניות ופליטות הריאליטי, עדיין רק כחמישית מהערכים בויקיפדיה עוסקים בנשים.

למרבה הצער למרות ההעלאה לרשת של אנציקלופדיות מעולות שזמינות אף הן במנועי החיפוש, הערכים של ויקיפדיה הם הראשונים שעולים לרוב ברשת כאשר הגולשים מחפשים מידע, וקלות החיפוש הזו גורמת לכך שאסופת המידע הפופולארית הזו הפכה לבעלת חשיבות גדולה בהרבה מכפי שהיה רצוי לייחס לה. אולי הגיע הזמן להילחם בבולטות המופרזת של ויקיפדיה, או לפחות לחייב אותה לפרסם בצורה מסודרת את שמות הכותבים והעורכים ולציין מהם כישוריהם ועל סמך מה הם מתיימרים לקבוע מי ראוי לערך באסופת המידע שלהם, ומי איננו ראוי.