יום ראשון, 13 בינואר 2013

ציפי המפרקת



לא חשבתי שזה מה שיקרה, אבל חוץ מאנשי כ"ך המתועבים הדמות שהכי מעוררת בי דחייה בבחירות האלה היא דוקא ציפי לבני. אף פעם לא תמכתי בה, כי בעיניי היא חלק מהימין, בוודאי מבחינת דיעותיה הכלכליות-חברתיות, אבל הייתי שמחה אם היא היתה מצליחה להרכיב את הממשלה בבחירות הקודמות ולא נתניהו. אז נראה היה שיש לה סיכוי מאד טוב לכך, וקדימה זכתה במנדט אחד יותר מהליכוד, שאז זה נראה כמעט מובן מאליו ועכשיו זה נראה דימיוני. אבל ציפי לבני לא הצליחה להרכיב ממשלה, וזה כישלון שלה. מי שלא מצליח להרכיב ממשלה איננו יכול להיות ראש ממשלה, וגם איננו יכול לבוא בטענות על כך שלא מינו אותו לראשות הממשלה, כי אף אחד לא חייב למנות אותך לראשות הממשלה. להיות ראש ממשלה זאת איננה זכות יסוד שאתה יכול לדרוש ממישהו לקיים כלפיך. זה משהו שאתה צריך להשיג בעצמך, אם אתה רוצה ויכול, וציפי לבני רצתה מאד אבל לא יכלה, וכמו שמשפטנים אוהבים לומר אין לה להלין אלא על עצמה בלבד. ציפי לבני רוצה שנאמין שהיא יכולה להיות ראשת ממשלה מצוינת, אבל חובת ההוכחה היא עליה, ואת הדבר הבסיסי שצריך בשביל להיות ראש ממשלה, שזה להרכיב ממשלה, ציפי לבני לא הצליחה לעשות למרות שהיו לה נתונים מאד טובים לכך, גם אחרי שאהוד אולמרט פרש וגם אחרי שהיא זכתה בבחירות במנדט אחד יותר מנתניהו. ציפי לבני יכלה גם להצטרף לממשלה בראשות נתניהו, שנתניהו דוקא היה מעוניין בזה, והיא החליטה שלא לעשות זאת אם נתניהו לא ייתן לה להיות ראש הממשלה, כי ציפי לבני רוצה להיות ראש הממשלה וחושבת שמישהו חייב לה את זה, אבל אף אחד לא חייב לה כלום, בטח לא נתניהו, שלא שוכח איך הוא זכה רק בשנים-עשר מנדטים, אחרי שאריאל שרון ביחד עם ציפי לבני והרבה אנשים אחרים פרשו מהליכוד לקדימה ובעצם פירקו את הליכוד. ציפי לבני מאד טובה בלפרק מפלגות, של עצמה ושל אחרים, ואחרי שהיא גמרה לפרק את הליכוד וגם את קדימה, כי שאול מופז ניצח אותה בבחירות הפנימיות, ומאז שציפי לבני החליטה שהיא צריכה להיות ראש הממשלה היא מפרקת כל מפלגה שלא נותנת לה להיות ראש הממשלה שהיא בכל מקרה לא מצליחה להיות, גם אם זאת המפלגה שלה, כמו שקדימה היתה לזמן מסוים. אבל ציפי לבני לא הסתפקה בלפרק את הליכוד ואת קדימה, ואחרי שהתברר לה ששלי יחימוביץ', שזכתה בראשות מפלגת העבודה בבחירות דמוקרטיות, לא מוכנה להעמיד את מפלגת העבודה לרשות שאיפותיה של ציפי לבני להיות ראש הממשלה, כאילו מי שהצביע בשביל שלי יחימוביץ' לראשות העבודה מסכים בכלל לקבל את ציפי לבני במקום, מה שכמובן ממש לא נכון, כי מי שתומך בשלי יחימוביץ' תומך בביסוס מדינת הרווחה, דבר שציפי לבני ממש לא תומכת בו ולא מתעניינת בו בכלל, וחוץ מזה מי שמצביע בבחירות דמוקרטיות מצפה שמי שהוא הצביע בשבילו להיות הראש יהיה הראש, ולא מישהי שמחפשת מפלגה פנויה להובלה, כי את כל המפלגות האחרות שהיו לה היא כבר הרסה, ואחרי שהיא לא הצליחה להפוך את מפלגת העבודה למפלגה החדשה שלה, היא החליטה להרוס גם את מפלגת העבודה, וצירפה את עמרם מצנע ועמיר פרץ למפלגה שלה במקומות מיד אחריה, מה שדחף את אנשי קדימה שהצטרפו אליה אחורה, כי גם את אלה שעזבו את קדימה בתקוה להיכנס יחד עם ציפי לבני לכנסת ציפי לבני מוכנה לדפוק בשביל לקדם את עצמה, וציפי לבני חשבה שאם היא תמשוך אליה חברי כנסת מהעבודה כמו ששרון משך חברי כנסת מהליכוד לקדימה, היא תהרוס את מפלגת העבודה ותקדם את עצמה, וגם תדפוק את שלי יחימוביץ', שלא הסכימה להעמיד את המפלגה שהיא בנתה למופת מההריסות שהותיר אהוד ברק לרשות ציפי לבני, שאחרי שסילקו אותה מראשות קדימה והיא פרשה מקדימה והרסה את קדימה, רצתה שיתנו לה לעמוד בראש מפלגת העבודה כדי שהיא תוכל לרוץ לראשות הממשלה, ומכיוון שלא נתנו לה היא ניסתה לפרק גם את מפלגת העבודה. כשציפי לבני צירפה אליה את עמיר פרץ היא הודיעה על כך לתקשורת בחיוך זדוני ומדושן עונג, שכולו התמוגגות: איך דפקתי את שלי יחימוביץ', חה חה חה, איזה גדולה אני. אפילו ביבי, כשהוא ניסה כל הזמן לפרק את קדימה, לא היה כל כך מרוצה מעצמו עד גועל כשהוא הצליח למשוך חזרה לליכוד חברי כנסת מקדימה, וגם אי אפשר היה באמת לכעוס עליו, כי קדימה נבנתה מפירוק הליכוד, אז היה איזה סוג של צדק בלפרק את קדימה כדי לבנות את הליכוד בחזרה. אבל המאמץ של ציפי לבני לפרק את מפלגת העבודה היה כבר שפל המדרגה, הוא כבר היה נקמנות וכוחנות לשמה, והוא הצליח לפגוע במפלגת העבודה, אבל הוא לא הצליח לפרק אותה. הוא הרבה יותר פירק את מפלגת התנועה של ציפי לבני, שהפכה מפלג יחסית הומוגני של קדימה למפלגה שהדבק היחיד שלה הוא להרוס מפלגות אחרות כולל את עצמה, כי להרוס מפלגות זה הדבר שבו ציפי לבני הכי מצטיינת והכי מצליחה. כל זה לא הפריע כמובן לציפי לבני לבוא ולהתחנחן בערוץ שתיים שהיא רוצה ללכד מחנה נגד נתניהו, כאילו אחרי שהיא צירפה אליה את עמיר פרץ ועמרם מצנע אפשר בכלל לדמיין איזשהו חיבור בינה לבין מפלגת העבודה. אני באמת לא יודעת למה יחימוביץ' מיד ענתה לה שהיא תשמח להיפגש איתה. אני לא יכולה לדמיין את יחימוביץ' בשום סיטואציה שמחה לפגוש את ציפי לבני במצב חי, אבל כנראה פוליטיקאים מוכרחים לשחק אותה, למרות שאותי דוקא היה משמח אם יחימוביץ' היתה מכריזה שהמומחיות של ציפי לבני זה פירוק מפלגות ולא איחוד מפלגות ושהכי טוב יהיה לגוש השמאל אם ציפי לבני תפרק כבר את המפלגה החדשה של עצמה עוד לפני הבחירות, במקום לפרק אותה אחריהן, אחרי שגם במפלגה החדשה שלה יימאס לכולם ממנה ויעיפו אותה, כל אלה שהצטרפו אליה בתקוה להיכנס ככה לכנסת ובגלל כל הצירופים והתמרונים שלה לא ייכנסו לכנסת הבאה. בכל אופן שלי יחימוביץ' הלכה עם לבני לפגישה אבל תיאמה עם יאיר לפיד איך להעמיד את ציפי לבני במקום שלדעתי טוב היא עשתה. גם ליאיר לפיד אני בחיים לא אצביע, למרות שאני מחבבת אותו, במיוחד אני מחבבת אותו בתור מנחה תכניות בטלויזיה שלזה הוא נראה לי הרבה יותר מתאים מאשר להיות שר בממשלה, והרצון שלו להיות ראש מפלגה נראה לי קצת מגלומני, אבל לפחות הוא לא גנב את המפלגה שלו מאף אחד אחר, שזה הרבה יותר ממה שאפשר להגיד על ציפי לבני שלא מפסיקה לנסות להתעלק על אחרים, ואחרי זה באה בטענות שניפנפו אותה. אני מאד מקוה שלשלי יחימוביץ' יהיו בסופו של דבר יותר מעשרים מנדטים ואני אשמח אפילו אם היא תיכנס לממשלה, למרות שאני מניחה שנתניהו יעדיף להקים ממשלה עם הבית היהודי ועם ש"ס ואגודת ישראל וגם עם יאיר לפיד, שיותר קרובים לתפיסה הכלכלית חברתית שלו, אבל נדמה לי שנתניהו איננו מוציא מכלל אפשרות להקים ממשלה עם שלי יחימוביץ' ואפילו להיענות לחלק מהדרישות הכלכליות שלה, שאם זה יקרה אני אשמח, כי זה יהיה לדעתי טוב למדינת ישראל ולאנשים שחיים בה. את ציפי לבני נתניהו לא רוצה בממשלה שלו בשום צורה, כי הוא פשוט לא יכול לסבול אותה, ואם יש משהו שמשותף גם לי וגם לבנימין נתניהו, כנראה שלמשהו הזה יש באמת סיבה טובה.