יום ראשון, 25 במרץ 2018

הגזע הלבן


איש אחד שכותב בעיתון "הארץ",
קרא לי הגזע הלבן.
באמת אני לבנה. כל כך לבנה
שעורי שקוף, ותחתיו משתרגת רשת ורידים כחולים
שבכל מכה מגירים דם אדום
שהופך כחול וצהוב.
הפיסיקה אומרת שהלבן הלבן ביותר
מורכב משבעה גוונים כהים.
אני לבנה כמו הצפרדעים השקופות
שהמורה לטבע הביאה לשעור
כדי שנראה מה יש להן
מתחת לעור.
זה היה מגעיל.

לפעמים קוראים לי אשכנזיה קמצנית
בעיקר גברים עם מבטא מזרחי שצועקים אחרי ברחוב
חלקם אומרים שהכלב שלי רזה
כי אני אשכנזיה קמצנית ולא נותנת לו אוכל
וחלקם טוענים שהכלב שלי גוזל את האוכל מפי ילדיהם
כי אני מאכילה אותו בעופות מהשוק
ולפעמים אני גם אוכלת מהם בעצמי
אבל רק בבית,
כי אני פולניה ולא אוכלת ברשות הרבים
ואני אשכנזיה קמצנית ולא אוהבת לבזבז על מסעדות.
ואני שותה את התה שלי רותח, כי אני פולניה קרה
אבל לפעמים אני שוכחת ממנו וכשאני נזכרת
אני שותה אותו קר, ואני נהיית פולניה יותר קרה.
נולדתי פולניה ואמות פולניה
מבלי לדרוך על אדמת פולניה.
מעולם לא התחשק לי לנסוע לאושוויץ
או לבלז'ץ
למרות שיש לי שָׁם משפחה.
לכל אלה שביקשו דרכון פולני
ואחר כך הסתובבו עם דרכון אירופי
בזתי מעומק לבי.
חייתי באירופה ולא שכחתי לרגע
ממילא דאגו להזכיר לי ללא הרף
שאני יהודיה
וזה הדבר היחיד שאני.