יום חמישי, 2 במרץ 2023

שרה מסתפרת

 

ההפגנה מחוץ למספרה בכיכר המדינה שבה הסתפרה שרה נתניהו, בסיסמה הקולעת "המדינה בוערת ושרה מסתפרת", גרמה לי עונג רב, והסתייגות הפוליטיקאים ממנה נראתה לי מפגן של צביעות וגיחוך שמחמיץ הן את השחיתות, הנצלנות והחזירות של משטר נתניהו, שקשור קשר בל יינתק לאופי האוטוריטרי-דיקטטורי של שלטונו, זמן רב לפני המהפכה המשטרית שהוא מוביל, והן את התחושות האמיתיות של ציבור גדול מאד שכולל גם רבים מתומכי הליכוד.

ראשית יש לומר, שלמרות השיח האורווליאני של נתניהו, שמנסה לצייר את המפגינים בדמות הבריונים והפוגרומצ'יקים שתומכים בו וחברים בממשלתו, שרה נתניהו לא היתה בשום סכנה, והיא עצמה הבינה זאת היטב, כאשר התעקשה להישאר במספרה עד להשלמת הטיפול בשערה. אדם שחש מאוים ישמח להימלט מהמקום ולא יישאר לתספורת. ה"חילוץ" באמצעות רכבים מאובטחים ואינספור אנשי ביטחון היה הצגת תכלית שאיננה שונה ממה שמתרחש ליד ביתי ברחוב עזה, בלי שום קשר לאיומים ממשיים על נתניהו, שבהכירי את קהל המפגינים, כלל אינם קיימים, אלא במוחו הקודח של נתניהו, שהולך ומתבצר יותר ויותר מיום ליום: אתמול גם גינת המשחקים השכונתית שליד ביתי, למול ביתו של נתניהו, נחסמה ונסגרה בפני הציבור, ונותרה גם הבוקר סגורה וחסומה. האם גם את הגינה שעשרות ילדים מבלים בה מדי אחר צהריים יקחו מאיתנו, כדי לענות על גחמות המשפחה המלכותית, וניסיונם להציג את עצמם כנרדפים בעודם רודפים, מנצלים ומדכאים את אזרחי המדינה? אתמול נדרשתי להציג תעודת זהות כדי שיותר לי לחזור לביתי, ועל המפגינים ששבו לביתם עם דגל ישראל נאסר להכניס  את דגלי ישראל לרחוב עזה שנחסם הרבה מעבר לבית נתניהו, כנראה מחשש שמישהו יצטלם עם דגל ישראל, המזוהה עם ההפגנות, ליד בית המשפחה. גם לדגלי ישראל אסורה הכניסה לביתו של נתניהו.

מדוע לא יכלו בני הזוג נתניהו להתגורר כמו הזוג לפיד בבית אריא שנמצא במתחם בלפור המוגן, וניצלו את השיפוצים בבלפור כדי להעמיס על אוצר המדינה את אחזקת הבית ברחוב עזה, שהוא למעשה בית דירות שלם שמשמש את משפחת נתניהו, ובנוסף לכך גם את אחזקת הווילה בקיסריה המשמשת את הזוג בסופי שבוע בלבד? ואם לחזור לתספורת של שרה, כיצד לא התביישו, בתקופה שבה הציבור נאנק מעול המשכנתאות הגדלות, המחירים העולים, הקצבאות שנשחקו עקב יוקר המחיה – שנתניהו נבחר בהבטחה להילחם בו, וטרם עשה דבר בנושא, אך לא התבייש להעביר החלטה לממן שניים מבתיו על חשבון המדינה, להכפיל את תקציב הביגוד וההופעה של רעייתו, ולסדר תקציב מיוחד לנסיעות שלה לחו"ל, תקציב שהוא חזירות גמורה: הרי שליחויות עבור המדינה משולמות ממילא מתקציבי משרד החוץ ומתקציבי ממשלה אחרים, ואין מדובר איפוא בכיסוי הוצאות מתבקש, אלא בתוספת, כדי לספק את משאלותיה של הגברת החמדנית.

כן כן, שרה נתניהו מסתפרת על חשבוננו, ואף הכפילה את התקציב העומד לרשותה לצורך ביגוד וכיו"ב, ולכן ההפגנה מול המספרה היתה מאד עניינית: מי שמנצל את מעמדו כדי לסחוט את אוצר המדינה, הוא בהחלט יעד להפגנה, שלא לדבר על כך שרעיה שמתערבת במינוי ראש שב"כ, ראש מוסד ורמטכ"ל איננה "בת משפחה לא מעורבת", התיאור הכי מגוחך לתאר בו את שרה נתניהו.

דבר בהתנהלותה של משפחת נתניהו איננו פרטי, כי כל מעייניהם של נתניהו ובני משפחתו הם בעצמם, ואמת המידה המעוותת שלהם לכל דבר ועניין היא טובתם האישית. לכן יוצא נתניהו מכליו וממציא איומים מדומים כדי להשחיר את המפגינים שאותם הוא מעוניין לרמוס, ומשוה אותם לפורעי חווארה שהם לחלוטין זרוע של ממשלת הפוגרום שהקים. רבים מחו על ההשוואה שערך נתניהו בין המפגינים נגד ריסוק מערכת המשפט לבין הפוגרומצ'יקים ששרפו בתים על יושביהם, אבל התעלמו מהצד השני של המשוואה: ההבדל העצום ביחסו של נתניהו לשני האירועים. הוא הכריז אמנם בתקיפות שלא יתיר פריעת חוק לא בחווארה ולא בתל-אביב, אבל בניגוד גמור לדברים שקריים אלה, הוא בהחלט התיר פריעת חוק בחווארה, ובמשך שעות של השתוללות הפוגרום בכפר בעידוד שותפיו בממשלה, הוא לא עשה דבר להפסיק את הפרעות, ועד עכשיו מספר העצורים מהפורעים בכפר מגוחך – לעומת עשרות מפגינים שנעצרו ונאזקו ללא סיבה, רק בניסיון לפגוע ולהטיל אימה על מתנגדי הדיקטטורה של נתניהו. לעומת החידלון הזועק והשתיקה המבישה מול הפרעות בחווארה, דואג נתניהו לבצר את ביתו ולחסום עורק תנועה חשוב במשך ימים ולילות כדי למנוע הפגנות ליד ביתו, תוך שהוא מצדיק התנהלות זו בהאשמות שקריות על אלימות ואיומים מצד המפגינים, שכל מי שמשתתף בהפגנות יודע שאלו האשמות שוא ועלילות דם חסרות שחר. ואין לנו אלא לחזור על דבריו הנכוחים של אברהם לינקולן, שאי אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן, ושהאמת תנצח.