יום ראשון, 19 במרץ 2023

נתניהו וההומוסקסואלים

 

כששמעתי את בנימין נתניהו מתפאר בגרמניה בכך שיש בליכוד תא גאה, ושהוא מינה את אמיר אוחנה ליו"ר הכנסת – כמובן זה איננו מינוי אלא בחירה של חברי הכנסת ברוב קולות, אבל אולי במקרה זה נתניהו תיאר את ההליך האמיתי – הרגשתי מבוכה גדולה ואי נעימות מעיקה, ונזכרתי באמי מתפארת בפני חברתי מהאוניברסיטה שהיתה בת לעדה התימנית כמה היא אוהבת תימנים ואיך היא מגינה עליהם מגזענות כשמישהו מעליב אותם, וחשבתי שזאת צורה נהדרת לסמן את הזולת כנחות ואת עצמך כפטרונו רב החסד, כי זה נשמע כמו חנופה, אבל בעצם זאת דרישה להוקרה והכרת תודה עבור יחס שוויוני שאמור להיות מובן מאליו, ולכן בהכרח יש להתפארות כזו בהיותך נאור אופי אוקסימורוני, כי היא מדגישה דווקא את העדר המובנות מאליה של השוויון. אמי דיברה בעיקר על חדוה, שעבדה בניקיון אצל ידידו הפרופסור של אבי, אחרי שהלה התגרש מאשתו, ונישאה לפרופסור, לתדהמת כל חבריו, שלא כל כך התרגשו מכך שחדוה היתה תימניה כמו שהתרגשו מכך שעבדה כעוזרת בית והיתה צעירה מהפרופסור בשנים רבות. הורי מאד חיבבו את חדוה, ועדיין הנישואים האלה נראו להם מוזרים. אבי חשב שהפרופסור היה צריך לעודד את חדוה ללמוד ולהשלים את השכלתה. היא היתה אשה חכמה ושנונה, אבל נאלצה להפסיק את לימודיה ולצאת לעבוד כבר בהיותה נערה, כי היתה הבת הבכורה במשפחה ענייה ומרובת ילדים. אני התחברתי עם חדוה וקיבלתי ממנה הרבה עצות טובות שהכשירו אותי לחיים שנועדו לי כאשה ענייה. כשהייתי מורה חיילת, ונפעמתי מכך שיש לי משכורת חודשית מוגדלת, כי מורות חיילות גרות בדירת מורות חיילות וקונות את האוכל לעצמן, רציתי לחסוך בכל חודש סכום כסף בבנק, וחדוה אמרה לי שאם אני יכולה לחסוך רק סכומים קטנים, עדיף שלא אפקיד את הכסף בחשבון בנק אלא שאקנה בו חפצים שימושיים, שכשאתחתן אוכל להשתמש בהם. ככה באמת קניתי שמיכה ומגהץ ושלוש חולצות, אחת עם דוגמת דגים צהובים וכחולים ואחת מבריקה עם פסים צבעוניים ואחת עם משבצות לבנות וכחולות ושרוולים תפוחים. כשהבאתי את המגהץ שקניתי במשכורת הצבאית הביתה, אמי ניסתה לשכנע אותי לתת לה את המגהץ שהיה מאיכות טובה, ולקחת לעצמי את המגהץ הישן שלה, אבל לא הסכמתי, כי קניתי אותו בכסף שלי והיא כבר לא יכלה להגיד לי מה לקנות.

לחדוה ולפרופסור נולדו שני בנים ואחר כך הם התגרשו וחדוה נישאה מחדש וכבר לא פגשתי אותה יותר, וגם הפרופסור התחתן מחדש עם אשה מאד שקטה ועדינה וגם ממנה הוא התגרש, וכשהוא התגרש בשלישית אמי אמרה לאבי שאם הוא התגרש גם מאשתו השלישית כנראה שאצלו הבעיה, מה שהיה לדעתי ברור כבר מהאשה הראשונה. בכל אופן אמי אמרה לאבי: תראה שהבן הכי מוצלח של הפרופסור יהיה בן של חדוה, כי אמי האמינה מאד בבני עניים. נזכרתי בזה כשראיתי פעם כתבה על בחור שמחבל ירה בראשו וחייו ניצלו בזכות הרופא שניתח אותו, והרופא המוכשר הזה היה הבן של חדוה והפרופסור.

אני לא יודעת לומר אם אמי היתה גזענית, אבל היא היתה מאד מביכה. אולי גם נתניהו סובלני כלפי הומוסקסואלים, אבל הצורה שבה הוא משתמש בהם מאד לא נעימה וגם לא רלוונטית. זה שיו"ר הכנסת הוא הומוסקסואל לא אומר שהחקיקה ששוללת מבג"ץ סמכויות לא תפגע בדמוקרטיה ובזכויות אדם, גם של להט"בים וגם של אחרים. בכלל במפלגות ימין קיצוני במערב אירופה יש הרבה הומוסקסואלים והם נגד מהגרים מוסלמים, כי המוסלמים מדכאים הומוסקסואלים, אבל בעצם הם נגד מוסלמים כי הם מאד גזענים. נכון שלמשל איתמר בן-גביר הוא גם הומופוב וגם גזען, וגם במזרח אירופה שהמדינות שם יותר מפגרות, רודפים גם הומוסקסואלים וגם מוסלמים או מהגרים בכלל. לרדוף הומוסקסואלים זו התנהגות ברברית, אבל זה לא אומר שמי שמתייחס להומוסקסואלים כאל שווים הוא בהכרח נאור. נתניהו אולי לא הומופוב, אבל הוא לגמרי גזען ותמיד, לא רק עכשיו, היו לו נטיות אוטוריטריות, כמו הצורה שבה הוא חתם על הסכמים עם מדינות המפרץ, כשהוא ממדר את שר החוץ גבי אשכנזי, שהוא המוסמך לפי החוק לחתום על הסכמים עם מדינות זרות, ובמקום לנסוע לחתימת ההסכמים עם שר החוץ אשכנזי שיחתום עליהם כמו שהחוק מחייב, נתניהו ביקש מאשכנזי ייפוי כוח, ונסע לטכס חתימת ההסכמים עם אשתו ובניו, כמו שליט של רפובליקת בננות ולא כמו ראש ממשלה נבחר במדינה דמוקרטית שצריך לכבד את החוק ואת רוח החוק, ולא כמו שבימין חושבים שראש ממשלה צריך רק להיבחר ובכך מסתיימים חובותיו.

הכתב המדיני של ערוץ 12 ירון אברהם, שנמצא לאחרונה במסלול התנגשות עם נתניהו ומקורביו בגלל נטייתו לדווח אמת, העיר שמי שהעניק זכויות ללהט"בים בישראל הוא בג"ץ ולא הכנסת, והפגיעה בסמכויות בג"ץ היא כמובן פגיעה קשה בהומוסקסואלים ובכל קבוצה שזקוקה להגנה מאפליה ומדעות קדומות. יריב לוין ושמחה רוטמן אמרו שהכנסת תגן על זכויות אדם, שזאת בדיחה טובה כשבכנסת ובממשלה יושבים איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ', שעשו את מצעד הבהמות כדי ללעוג למצעד הגאווה ולהשוות את הלהט"בים לחיות. נתניהו אמר שהוא לא ייתן לפגוע בזכויות של הומוסקסואלים. יכול להיות שהוא לא ייתן, אבל ההומוסקסואלים וגם המשפחות שלהם רוצות שהם יהיו מוגנים בחוק ובמשפט ולא תלויים במוצא פיו של נתניהו. במדינה דמוקרטית החוק והמשפט מגינים על אנשים מאפליה, ולא חסדו של השליט, כי כל אדם רוצה לחיות את חייו בזכות ולא בחסד, וזה בדיוק ההבדל בין דמוקרטיה ללא דמוקרטיה: בדמוקרטיה האזרחים אינם תלויים בטוב לבו ובחסדו של השליט, כי בדמוקרטיה יש לאזרחים זכויות מוגנות בחוק, ובדמוקרטיה יש בית משפט עצמאי שאוכף את כיבוד הזכויות, ובלי שני הדברים האלה אין דמוקרטיה.