יום שלישי, 6 במרץ 2018

לבחור ממשלה אחרת


הדבר היחיד שהודלף בשם ניר חפץ שאני מאמינה לו הוא שכעס על נתניהו שהוא דוחה את חקירתו במשטרה, למרות שהוא יודע שעקב כך מוחזק ניר חפץ בתנאי מעצר קשים עד שנתניהו ייחקר. לשום דבר אחר אני לא מאמינה. אני לא מאמינה שהזוג נתניהו לא היה מודע לפנייה שלו לגרסטל, ואני לא מאמינה שליאיר ולשרה נתניהו יש השפעה גדולה כפי שטוענים ושבנימין נתניהו עושה כל מה שהם אומרים לו. לדעתי נתניהו פשוט אוהב להפיל את האשמה על אחרים, גם אם אלה רעייתו ובנו, כמו שהוא עושה למשל בפרשת המעונות, וזה אומר שניר חפץ, גם בתור עד מדינה, ממשיך לפחות במידה מסוימת לשרת את נתניהו, ואני לא כל כך מאמינה לעדויות שלו, אלא אם כן יש לו הקלטות וראיות אחרות שלא מתבססות רק על הסיפורים שלו. זה שמחזיקים בישראל עצורים בתנאים כל כך קשים זו בושה וחרפה למדינה, וזה לא משנה מי העצורים. חבל שכל חברי הכנסת של הליכוד והקואליציה, שמדקלמים לנו כל הזמן על חזקת החפות, לא עושים שום דבר לשפר את תנאי העצורים כשזה לא נוגע לחברים שלהם, וכשעצרו מעצר שוא את מני נפתלי ואלדד יניב בגלל שהם כתבו בפייסבוק לבוא להפגנה, אף אחד בליכוד לא התקומם על זה. הדת והאידיאולוגיה של הליכוד זה נתניהו, לשמור על שלטון נתניהו לזמן בלתי מוגבל, ואם יהיו בחירות אלה יהיו בחירות נגד בגתן ותרש בגירסת מירי רגב, אלה יהיו בחירות להפלת שלטון החוק במדינת ישראל, ובגלל זה הליכוד הוא עכשיו הסכנה הכי גדולה למדינת ישראל, והשילוב בינו לחרדים מושך אותנו לתהום של משטר שחיתות ופרוטקציה, שבו אפילו מיטה בבית חולים מקבלים לפי הייחוס והקשרים.
נראה שהעיתונאים שבבחירות הקודמות כל הזמן חלמו בלי בסיס שהרצוג יקים ממשלה, למרות שספירת המנדטים בסקרים הראתה בקלות שגוש הימין גדול מגוש השמאל, מנסים עכשיו לנבא את מה שקרה בבחירות הקודמות, כי לא רק גנרלים, גם עיתונאים, נוטים להילחם תמיד את המלחמה הקודמת. אפילו כותבים דברים כמו למשל שנתניהו שותה לבנט את המנדטים, למרות שכל הסקרים מראים שהבית היהודי יגדל בבחירות הבאות לפחות במנדט אחד אם לא יותר, כי חלק מהבוחרים שעזבו אותו לטובת נתניהו חוזרים אליו. אני גם לא מסכימה שלבית היהודי אין ברירה חוץ מממשלת ימין. דוקא לנפתלי בנט ולרבנים הדתיים-לאומיים כדאי יותר ללכת עם יאיר לפיד נגד החרדים, ולהחזיר לעצמם את עמדות הכוח ברבנות הראשית שבגלל התחזקות החרדים ובריתם עם נתניהו עברו לידי החרדים. כמובן יכול להיות שהכל יקרה כמו בפעם שעברה, אבל זה ממש לא בטוח, כי לא רק נתניהו מתחזק בסקרים, גם יאיר לפיד מתחזק, והירידה של אבי גבאי קשורה גם בזה שציבור גדול דוקא רוצה לחזק את לפיד. כי כמו שיש בישראל מחנה חסידי נתניהו, יש בישראל מחנה שונאי ומתעבי נתניהו, שפחות אכפת להם מי ינצח את נתניהו ובלבד שהוא כבר ילך.
ושום דבר לא באמת בטוח. כמו שיאיר לפיד ונפתלי בנט כרתו ברית בעבר, הם יכולים לכרות שוב ברית, וגם עם כחלון וליברמן ומה שנשאר מהשמאל. יש עתיד והבית היהודי והמחנה הציוני ומרץ וליברמן זה כבר רוב בכנסת ואפשרות להקים ממשלה. נכון שזה הפוך מכל מה שאומרים על הבית היהודי, אבל לי נראה שישנה אפשרות כזאת, ושהיא לא בלתי אפשרית. זו יכולה להיות קואליציה מאד חלוקה בעמדות שלה כלפי הסכסוך עם הפלשתינים, אבל מאד הומוגנית למשל ביחס שלה לגיוס לצה"ל ולמעמד האשה ששלטון הליכוד-חרדים מדרדר והולך, כי לחרדים כבר לא מספיק לקבל שירותים ולא לשרת בצה"ל. עכשיו הם רוצים בכלל לשלוט במדינה ולהכתיב לכל הציבור אורחות חיים, להחליט מתי יתקנו את הרכבת ומתי יפתחו חנויות ובתי קפה ואיך חיילות תשרתנה בצבא ואיך נשים ילמדו באקדמיה, אם בכלל, והתוקפנות שלהם מסכנת את חירותם של המגזרים האחרים במדינה. זו יכולה להיות אפילו קואליציה שתקבל בישראל את הרפורמים והקונסרבטיבים ותפתח פתח לעוד יהודים לבוא לכאן, לא רק ליהודים אורתודוקסים, שבחו"ל הם רק חלק קטן מהקהילות ובישראל הם שולטים בכיפה. זו יכולה להיות קואליציה שתנהיג נישואים אזרחיים, כי לרבנים הדתיים לאומיים אין אותו צורך של החרדים לכפות על כל היהודים נישואים דתיים בכוח. ככל שאני חושבת על זה, זה נראה לי רעיון בכלל לא רע לממשלה אולי לא פחות ימנית, אבל הרבה פחות מושחתת, שהיא אולי קצת מפתיעה ולא צפויה, אבל צריך לפחות להעלות את הרעיון, כי אם לא נחשוב ונדבר על זה, איך זה יתגשם?