יום שישי, 10 בנובמבר 2023

המוטיבציה של חמאס

 

כל ראיון, כל סיפור, כל פרט נוסף, חושף את ממדי ההפקרה של ישובי עוטף עזה. קצין תותחנים ראשי, תא"ל יאיר נתנס, סיפר בראיון ל-ynet שבעוטף עזה לא הוצבו סוללות תותחים, כאלה שלו היו פרושות שם למול הגדר, יכלו לעצור את המחבלים שפרצו אותה. לדברי נתנס הועברו כל סוללות התותחים לצפון ולאיו"ש, והוזעקו לעוטף עזה רק כשהיתה אתרעה למלחמה. לתמיהה מה לסוללות תותחים ביהודה ושומרון, השיב נתנס שהתותחנים שירתו שם ללא התותחים במשימות ביטחון שוטף. זוהי עובדה מקוממת מכל בחינה שהיא. מצד אחד סוללות התותחים יכלו לעזור מאד למנוע את חדירת המחבלים לישובי עוטף עזה, גם ובמיוחד במקרה של פריצת הגדר, ומצד שני הכשרתו של תותחן היא אחת הארוכות בצה"ל, והעסקת תותחנים במשימות ביטחון שוטף היא בזבוז משווע של כוח אדם מקצועי. לכך יכלה להיות רק סיבה אחת: הלחץ מצד המתנחלים, שיש להם נציגים אוהדים בממשלה. כזכור אמר איתמר בן-גביר שזכותו להסתובב בכל מקום בביטחון קודמת לחופש התנועה של הפלשתינים. מתברר כי זכותו להגנה קודמת לחייהם של תושבי עוטף עזה, ולכן הועברו מרבית כוחות הצבא מעוטף עזה ליהודה ושומרון וישובי העוטף נותרו מופקרים לחלוטין לידי החמאס.

גם ליאור פרי, בנו של החטוף חיים פרי, סיפר שליד הגלריה לאמנות שייסד אביו בבית נטוש בניר עוז, חנו תמיד טנקים, ואביו היה רב איתם על האבק שפגע ביצירות האמנות בגלריה שלו. אבל בשבת של ה-7 באוקטובר לא היו שם טנקים להגן על ניר עוז. כנראה גם הם הועברו ליהודה ושומרון כדי לשמור על המתנחלים, שמתעקשים לחיות בלב אוכלוסיה עוינת ולדכא אותה. ההפקרה של עוטף עזה בשמחת תורה היתה מוחלטת, ולא היה לה לובי בממשלה, שידאג לאנשים שמחזיקים את גבולה המערבי של ישראל וסובלים כבר שנים רבות מירי טילים ופצמ"רים וחדירות מחבלים שעד ה-7 באוקטובר היו למרבה המזל קטנות, והיתה תקוות שוא שהמכשול יחסום אותם.

נתניהו אמר שצריך לבדוק כיצד השפיעה מה שהוא מכנה סרבנות, ובפועל היה הפסקת התנדבות למילואים של יחידות מובחרות, עקב ניסיונו העיקש של נתניהו להשתלט על מערכת המשפט ולפגוע בעצמאותה. אין צורך לבדוק כי זה בדיוק מה ששר הביטחון יואב גלנט הזהיר מפניו, ותגובתו של נתניהו היתה לפטר את גלנט, פיטורים שחזר בו מהם לאחר יציאתם של המוני מוחים לרחובות. גם הרמטכ"ל הזהיר מפני הפגיעה בלכידות הצבא עקב ניסיון ההפיכה המשטרית של נתניהו, ותגובתו של נתניהו היתה להתחמק מפגישה עם הרמטכ"ל, וכנ"ל לגבי ראשי השב"כ והמוסד. כולם הזהירו שפגיעה בעצמאות מערכת המשפט עלולה למוטט את חומת ההגנה המשפטית על טייסי צה"ל ולוחמים אחרים, ושהקרע שיוצר נתניהו בעם הורס את הלכידות החברתית בצבא. נתניהו סירב להקשיב וסירב לעצור את החקיקה וההסתה נגד מערכת המשפט. האחריות לקרע בעם ולתוצאותיו רובצת גם היא על כתפי נתניהו, שכראש ממשלה היה מחובתו לאחד וללכד את העם ולא לשסע אותו ולשסות את בניו איש ברעהו.

ייתכן שהקרע בציבור הישראלי השפיע על המוטיבציה של חמאס וייתכן שדברים אחרים השפיעו, כמו התעקשותו של נתניהו שהוא הוריד מעל השולחן את הבעיה הפלשתינית ושאין צורך להתייחס אליה יותר - כך לפחות טוען חמאס, שמטרת ההתקפה היתה להשיב את העניין הפלשתיני לדיון. בכל מקרה אין בקרע בעם כדי להסביר מדוע דווקא בחג הסוכות, מדוע דווקא בשבת  ה-7 באוקטובר, בחר החמאס לבצע את התקפתו הנוראה, ועל כך אין נתניהו טורח לדבר. הרי החמאס צופה כל העת במה שקורה מעבר לגדר הגבול, ויכול היה להבחין בקלות שהטנקים נעלמו מעוטף עזה, שתותחים אין, שבכלל אין מעבר לגדר שום קו הגנה שני, שום איום על מי שפורץ את המכשול. בניגוד להתפעלות של רבים מפעולת החמאס, שהחליפה את הזלזול שקדם לה, מחבלי חמאס היו גיבורים בעיקר כנגד אמהות, פעוטות וקשישים. כאשר נתקלו בהתנגדות נחושה של כיתות הכוננות הצנועות כמו במושבים מגן ופרי-גן, נמלטו מבלי לפגוע בתושבים. פריסה ראויה של כוחות שריון ותותחנים לאורך הגדר היתה מונעת את האסון של ה-7 באוקטובר, אבל הם לא היו שם, וחמאס יכול היה לראות בעיניו שישובי עוטף עזה הופקרו ללא מגן. גם מבלי לבדוק ברור שמראה ישובי עוטף עזה נטולי המגן יצר אצל החמאס מוטיבציה עזה לתקוף אותם דוקא בסוכות, לאחר שנוכחו שרוב כוחות הצבא באיזור נעלמו משם. אנשי חמאס סיפרו דבר מעניין: הם קיבלו את הוראות הפעולה ברגע האחרון. הם טענו שהדבר נעשה כדי לשמור על סודיות הפעולה. יכול להיות. אבל יכול להיות גם שחמאס החליט על הפעולה ברגע האחרון, כשהתברר למפקדיו שעוטף עזה מופקר וחשוף, מאחר שממשלת המתנחלים דאגה לשמח בסוכות את בוחריה על חשבון אזרחים אחרים שהופקרו כליל. יותר משאפשר להאשים את המחאה בעידוד חמאס לבצע את ההתקפה, אין ספק שלהפקרת ביטחון ישובי עוטף עזה מצד ממשלת נתניהו היה תפקיד מכריע בעידוד ההתקפה ובקביעת עיתויה בשמחת תורה. לכל זאת אחראי נתניהו, לפני ומעל כל אחראי אחר.