יום שני, 18 באפריל 2022

שמש חמה ושמש קרה

 

נכדי דין שגר באנגליה בא לבקר אותי. שנתיים וחצי לא התראינו בגלל הקורונה, ועכשיו הוא כבר כמעט בן חמש. הלכנו לטייל והוא אמר שבישראל יש הרבה שמש חמה ואין הרבה שמש קרה. הוא הסביר לי שהשמש החמה נלחמת בשמש הקרה ומסלקת אותה. הוא צייר את השמש החמה באדום וכתום וצהוב ואת השמש הקרה בכחול בצד. אחר כך הוא צייר רק את השמש החמה באדום וכתום וצהוב והסביר לי שהשמש החמה מתרגזת והיא בוערת ושורפת הכל ויש אש גדולה. בציור השני הוא כבר לא צייר את השמש הקרה, רק את השמש החמה ששורפת הכל. כשהלכנו לטייל והיינו בשמש הוא אמר שעכשיו אנחנו בשמש החמה, וכשהלכנו תחת העצים שהטילו עלינו צל הוא אמר שעכשיו אנחנו בשמש הקרה. לא היה הרבה צל, בעיקר הלכנו בשמש, ובגלל זה הוא אמר שיש בישראל הרבה שמש חמה ואין הרבה שמש קרה. הלכנו אליי הביתה והכנתי לו סלט עם פטרוזיליה ושמיר, והוא אמר: "עצים גדלים על הסלט שלי". אמרתי לו שזה רק שמיר, אבל דין אמר לא, יש עצים בסלט שלי. הבטחתי להכין לו סלט בלי עצים, רק עם עגבניות ומלפפונים וגזר. גזר הוא הירק האהוב על שני הנכדים שלי. דין אוהב גזר כי הוא חבר של בינג הארנב, ואביב אוהב גזר כי הוא אוהב את השיר על סבא אליעזר שמשך בגזר והוא אוהב לשחק בגזרים ומדי פעם לנגוס בהם. הרבה שנים לא קניתי גזר ועכשיו אני קונה המון גזר, ואני מטגנת המון שניצלים בשביל הנכדים. אני בכלל לא סבתא כמו בפרסומות של איקאה, אני סבתא כמו סבתות של פעם. אני לא לובשת ג'ינס ונעלי התעמלות אלא חצאית וסנדלים, ואני מטגנת המון שניצלים ואופה עוגות. הייתי יכולה להתעסק בסבתאות כל הזמן וזה היה משמח אותי, אבל דין גר באנגליה ואביב ביפו, אז אני סבתא רק כשהם באים אלי, ובשאר הזמן אני רק חושבת עליהם, שהם רגילים לעולם אחר מזה שאני גדלתי בו, הבנות שלי עובדות כל הזמן ואני עבדתי רק לפעמים ותמיד התפרנסתי בקושי, ותמיד טיגנתי שניצלים ואפיתי עוגות כי לזה היה לי זמן. לפעמים אני חושבת שאולי היה לבנות שלי טוב יותר אם הייתי עובדת יותר ומרוויחה יותר כסף, אבל אני לא יודעת אם זה נכון. אני חושבת שילדים אוהבים שאמא מכינה להם אוכל, והנכדים שלי מאד אוהבים שאני מטגנת להם שניצלים. לאביב יש צלחת כתומה והוא מביא לי אותה ומבקש למלא אותה בשניצלים, ואז הוא לוקח אותה לשולחן שלו ואוכל שניצלים ומסתכל בסרטונים שמראים כל מיני ירקות. כשמראים עגבניה הוא אומר עבה, וכשמראים תות הוא אומר תות וכשמראים גזר הוא מכריז "גזר", זאת המלה שהוא יודע להגיד הכי טוב, והוא הולך למקרר ומוציא ממגרת הירקות גזר ומכריז: "גזר", ולפעמים גם נוגס נגיסה קטנה בשיניים הקטנות שלו, אבל את השניצלים הוא ממש אוכל ולא רק נוגס בהם, ובתי אמרה שהוא גם יודע לומר שניצל אבל אף פעם לא שמעתי אותו אומר שניצל, רק "גזר" ו"תות" ולפעמים "קישוא". חוץ מזה הוא מזהה את כל האותיות בכתב הלטיני וידוע לקרוא להן בשמות. הוא לימד את עצמו מערוץ בייבי, והוא מרשה לראות רק ערוץ בייבי ולא מרשה לראות חדשות, ויש בכך כמובן מידה של צדק. דין מכיר כמובן את האותיות כי הוא כבר הולך לבית ספר, כי באנגליה הולכים לבית ספר מגיל ארבע, והוא מעדיף לדבר איתי באנגלית כי זאת השפה שהוא רגיל אליה. בעוד שלושה ימים הוא יחזור לאנגליה ואני אחזור לקרוא הרבה עיתונים ולשמוע הרבה חדשות ואולי אכתוב ואתרגם כמה דברים שלא הספקתי לאחרונה, כשהייתי סבתא כל הזמן. אני חושבת שהנכדים די אוהבים אותי כמו שאני, ואני לא חושבת שאהיה אי פעם סבתא מודרנית כמו בפרסומות, שמכירה שירים וריקודים חדשים. למען האמת הפרסומות האלה מאד מטופשות בעיני, כי סבתות לא צריכות להיות מודרניות וילדים לגמרי מרוצים שיש להם סבתא מפעם, הרי מעצם התואר סבתא ברור שלא הגעת לעולם לאחרונה וכבר עברת בו קילומטראז' רציני, ולמדת שדברים משתנים בעולם הרבה פחות מכפי שנדמה, וגם כשיש שינוי הוא הרבה פחות במהות והרבה יותר בתפאורה.