יום ראשון, 27 בדצמבר 2015

גוי של שבת



בלילה שבין ששי לשבת קרוב לחצות עמד בקרן הרחובות בן-מימון ואלפסי אדם לבוש שחורים וחובש כיפה ומלמל לעברי משהו לא ברור. הבטתי בו ואז הוא חזר ואמר בקול ברור ורם יותר: שבת שלום. שבת שלום, עניתי, לא שמעתי מה אתה אומר, ואז הוא שאל אם אני גרה כאן, ואמרתי לו שקרוב לכאן, והוא התחיל לספר שהדליק בטעות את התנור על חום ארבע, ואם זה יהיה בסדר. אמרתי לו שזה קצת חם, זה חום שאופים בו עוגות, ולפלטת שבת צריך להדליק את התנור על הספרה אחת, החום הנמוך ביותר, ואמרתי שאני מקוה שזה יהיה בסדר ולא יאונה כל רע, והוא שאל אותי אם יש בשכונה אנשים שאינם יהודים, ולא הבנתי את השאלה המוזרה הזאת, מעולם לא חשבתי עליה, בוודאי יש, אבל אינני יודעת היכן בדיוק הם גרים, רוב הדיירים בשכונה יהודים, אמרתי לו, זו שכונה מעורבת, יש בה חרדים ודתיים לאומיים וחילונים, יש אנשים מכל הזרמים, והוא נראה מוטרד, וחשבתי שהוא איש מוזר, או אולי הוא פשוט רגיל לגור באמריקה, ששם גרים בכל מקום אנשים שאינם יהודים, אפילו בשכונות של יהודים כמו ברוקלין, ושאלתי אם הוא פעם ראשונה בישראל, והוא אמר שהוא כבר מתגורר בשכונה כמה שבועות, ואז באו מהשדרה יואב הגדול והחבר שלו שאינני יודעת את שמו, והזר הניח לי ופנה אליהם, ושאל אותם אם הם יהודים, ואני התאפקתי לא לצחוק, והחבר של יואב ענה לא בכל מצב, ואז הזר סיפר גם להם על התנור שהוא הדליק בטעות על חום ארבע ועכשיו הוא חושש. עשיתי טעות, הוא חזר ואמר, כאילו פשע פשע גדול. אה, אמר יואב, אתה מחפש גוי של שבת, ורק אז הבנתי מדוע שאל אם כולם בשכונה יהודים, ויואב והחבר שלו ניסו לשכנע אותו שזה פיקוח נפש וצריך לכבות את התנור אפילו בשבת, אבל הזר לא השתכנע. נדמה לי שהם רק הפחידו אותו עוד יותר. הוא לא רצה לכבות את התנור בעצמו, והוא לא רצה להניח להם לכבות לו את התנור כי הוא חיפש מישהו שאיננו יהודי, כי יהודי, ואפילו מחלל שבת ואוכל טרפות ונבלות, איננו יכול להיות גוי של שבת, ואני חשבתי שבכל מקרה הוא בבעיה, כי גם אם ימצא מישהו שאיננו יהודי, גם ממי שאיננו יהודי אסור לבקש לכבות תנור בשבת, ורק מותר להחזיק משרת או משרתת גויים שעושים את כל העבודות בקביעות בלי שאומרים להם במיוחד, כי גם להגיד לגוי שיעשה משהו שאסור בשבת זה אסור, שהרי כתוב והגר אשר בשעריך שגם הוא צריך לשמור שבת. אולי היה מוטב כבר שיכבה את התנור בעצמו כדי שלא יאונה לו רע, ואני התפללתי שלא יאונה לו רע בכל מקרה, כבר הייתי צריכה ללכת משם, אבל האיש המשיך לעמוד בשדרת בן-מימון ולשאול את העוברים ושבים אם הם יהודים ולחפש לו גוי של שבת.