יום שישי, 28 באפריל 2017

ד. ה. לורנס / דמוקרטיה ועוד שירים



ד. ה. לורנס / דמוקרטיה

אני דמוקרט באהבי את השמש החופשית באנשים
ואריסטוקרט בשונאי אנשים רכושנים, צרי-מוחין.

אוהב את השמש בכל אדם
כשאראנה בין גבותיו
בהירה וללא מורא, גם אם זעירה.

אך כשאראה את אותם מצליחנים אפורים
כה דוחים ודמויי-גוויה, נטולי שמש כליל,
כמו עבדים מצליחים שמנים מתנודדים מכאנית,
אז אני יותר מרדיקלי, אני חפץ להפעיל גיליוטינה.

וכשאני רואה אנשים עובדים
חיוורים, עלובים ודומים לחרק, מתרוצצים
וחיים כמו כינים, על צרור נקוב
ולעולם לא מביטים למעלה,
אז אני מייחל, כמו טיבריוס, שיהא להמון רק ראש אחד
שאוכל לערוף.

אני חושב שכשאנשים הופכים נטולי שמש כליל
אסור שיתקיימו.

דברים שיצרו אנשים –
דברים שיצרו אנשים בידיים שנֵעוֹרוּ, והפיחו בם חיים רכים
נֵעוֹרִים במשך שנים במגע שהועבר אליהם, וממשיכים לזהור
שנים ארוכות.
ומסיבה זו דברים ישנים מסוימים הם נפלאים
עדיין חמים מחיי אנשים נשכחים שעשאום.

דברים שיצר ברזל –
דברים שיצר ברזל ואחוזים בפלדה
נולדים מתים, הם תכריכים,
הם יונקים מאיתנו חיים.
עד שלאחר זמן רב, כשזקנו ונטמעו בחיינו,
הם הופכים רגועים ומרגיעים, ואז אנחנו משליכים אותם.

מה שאדם יוצר –
מה שאדם יוצר ומפיח בו חיים
חי בגלל החיים שהופחו בו.
יריעת מוסלין הודית חיה חיים הודיים,
ואשת נאבאחו האורגת את שטיחה בדוגמת חלומה
חייבת לשבור את הדוגמה שבר קטן בסופה,
כך שנשמתה תוכל לצאת אליה חזרה.

אבל בדוגמה המוזרה, כמו עקבות נחש על החול, היא מותירה את אותותיה.


הערות: טיבריוס היה קיסר רומא בשנים 37-14.
נאבאחו – שבט אינדיאני ידוע בדוגמאות הייחודיות של אריגיו.

עוד תרגומים משירי לורנס:

ניצן לבן, ניצן שקד

עבודה