יום שני, 27 במאי 2024

הסרטון, הצבא והממשלה

 

תחילה לא הבנתי למה כל כך מתרגשים מהמופע הביביסטי העילג והנלעג שכונה בהגזמה פראית "סרטון ההמרדה", שחשבתי שירגש רק את משפחת נתניהו, שכבר הפיקה כמה "מחאות מילואימניקים" ו"נציגות משפחות חטופים" של שלוש משפחות מתנחלים שתקפו את מטה משפחות החטופים האמיתיים ו"פורום גבורה" של מתנחלים לתמיכה בהמשך המלחמה עד אין קץ וכיו"ב מופעי תמיכה בנתניהו שידו המכוונת של נתניהו ניכרה בהם היטב, אבל כששמעתי על עברו הפלילי החמור של מציג הסרטון, ששמו נחשף ברשת אך עדיין אסור בפרסום, הבנתי שלא התרגזו מספיק, ולא מהסיבות הנכונות. על פי כתבתו של עמרי מניב בערוץ 2, מציג הסרטון הורשע בעבר בפריצות, גניבות ומעשי שוד, ביניהן גם גניבת נשק מדירה שאליה פרץ. עורך דינו טען שמדובר בעבר פלילי ישן על סף מחיקה, שכן העבירות בוצעו לפני שנת 2012, ושהוא שירת שירות ארוך במילואים במהלך המלחמה האחרונה. וזה בדיוק מה שמעורר חלחלה, שאדם בעל עבר פלילי כה חמור, גם אם חזר מאז למוטב, נקרא לשירות מילואים וקיבל לידיו נשק. כמליץ יושר נמצא לו רפי קדושים, אף הוא בעל עבר פלילי, ומקורב לבכירי הליכוד, ביניהם שר המשפטים יריב לוין, שמונה לתפקידו כדי להחריב את מערכת המשפט, ולפיכך אין להתפלא שמקורביו הם עבריינים.

האם אין הליך מסודר של דיווח לצה"ל על עבריינים שהורשעו בעבירות חמורות? מדוע הורחק האיש משירות מילואים רק לאחר פרסום הסרטון? מה לעזאזל קורה בצה"ל, שמאז  הטבח בשמחת-תורה נחשף כצבא בלתי ממושמע השרוי בכאוס גמור ומתקשה לתפקד כנדרש מצבא של מדינה מוקפת אויבים אכזריים. וכמה עוד עבריינים שכאלה משרתים בצה"ל? האם יש קשר בין נוכחות עבריינים בשורות הצבא למקרים הרבים והמחרידים של ירי קטלני של כוחותינו בכוחותינו, שכבר גרם במלחמה הנוכחית למספר הבלתי נתפס ובלתי נסבל של כחמישים לוחמים שנהרגו מירי כוחותינו? כמה מבין הלוחמים במילואים מסוכנים לסביבה ומראש אינם מצייתים לפקודות, כפי שראינו במקרה המזעזע של רצח שלושת החטופים שהצליחו להציל את עצמם מידי החמאס, אך לא מידי מפרי פקודה בצה"ל?

אבל אולי מה שקורה בצבא זה מה שקורה במדינה כולה תחת שלטון נתניהו: אפשר להיות פושע, ואפילו פושע מסוכן, אבל אם אתה ביביסט ומקורב לבכירי הליכוד, אין עליך שום מגבלות. הקירבה לפוליטיקאים הנכונים מטהרת כל שרץ. כדי לקבל נשק מבן-גביר רצוי להיות בריון שמתעלל בערבים ואפילו רוצח. כדי לקבל קידום במשטרה, צריך להכות מפגינים נגד הממשלה ואפילו להשליך עליהם רימון. וכדי להתמנות לשופט, עדיף להיות אדם לא הגון שמשתף פעולה עם מעשים שפלים. שלטון הליכוד בראשות נתניהו הוא שלטון הפושעים. לכל רוצח ערבים יש פמליה של שרים שמגוננת עליו. השיח לקוח ישירות מג'ורג' אורוול: לאפליה קוראים שוויון, לשחיתות קוראים צדק, לפשע קוראים פטריוטיות. אמרתו של סמואל ג'ונסון שמפלטו האחרון של הנבל היא הפטריוטיות, מקבלת המחשה מפחידה. שלטון נתניהו מכיר רק בפשע אחד שהוא בלתי נסלח: התנגדות לשלטון נתניהו ושאיפה להחליפו בשליט הגון ונקי כפיים. וחומרה מיוחדת יש למי ששאיפתו זו היא פרי היותו קורבן המחדל הנורא של שמחת-תורה: למי שאיבד את יקיריו בטבח, או שאלה נחטפו לעזה, אין מצד הביביסטים לא סליחה ולא מחילה.