יום רביעי, 4 בינואר 2012

שלא יעשו טובה

הבוקר כבר לא יכולתי להתגבר על הכעס. החיילים החרדים לא מרוצים. לא מרשים להם לצאת בהפגנתיות ולבזות חיילות ששרות בטקסים. והם עשו טובה והתגייסו כי הבטיחו להם שהצבא יסדר להם תנאים מתאימים בשבילם, ותנאים מתאימים לשיטת החרדים זה מצב שבו החיילות מבוזות, מסולקות ומושתקות, כי ככה מתייחסים לנשים בחברה החרדית, ואם הם עושים טובה ומתגייסים לצה"ל, צריך לפחות לאפשר להם תנאים של אפליית וביזוי נשים כמו שמקובל בחברה החרדית, אחרת הם לא יעשו לנו את הטובה להתגייס. באמת שלא יעשו לנו טובות. אף פעם לא סבלתי שבאים לאנשים בטענות שהם לא שירתו בצבא, לא סבלתי שעשו את זה לחרדים ולא סבלתי שעשו את זה לדפני ליף. הצבא מחליט את מי לגייס ואת מי לשחרר וזה לא עסק של אף אחד למה מישהו התגייס או לא התגייס, אם זה בגלל מחלה ואם מסיבה אחרת. הצבא משחרר אנשים משירות די בקלות כי ישראל כבר איננה מדינה קטנטנה שצריכה לגייס את כל מי שאפשר, ואם זה היה תלוי רק בצה"ל הוא מזמן היה מעדיף לברור את המגויסים ברירה הרבה יותר קפדנית. את המערכה שניהל גבי אשכנזי נגד המשתמטים ממש תיעבתי. אם מדינת ישראל רוצה לעודד גיוס שתיתן הטבות לחיילים משוחררים, למשל לימודים גבוהים חינם כמו באמריקה, שזה הרבה יותר יקר מאשר להעליב את המשתמטים, אבל זה המעשה ההגון לעשות. אצלנו מעדיפים להעליב במקום לתגמל, כי להעליב זה הרבה יותר בזול. אין לי שום בעיה עם זה שהחרדים ילמדו תורה ולא יתגייסו לצה"ל, אבל אם הם מתגייסים, כפי שאני התגייסתי לפני הרבה שנים, שהם יתאימו את עצמם לצבא, ולא הצבא יתאים את עצמו אליהם, במחיר בלתי נסבל של פגיעה בנשים.  
מאז הקמת המדינה ובעצם עוד הרבה קודם, בפלמ"ח ובהגנה, נשים שירתו בצבא וסבלו נוראות מתוקפנות ונצלנות של גברים, והצבא ציפה מהנשים להתאים את עצמן, כי אף אחד לא חשב שהנשים שמתגייסות עושות טובה שהן מתגייסות ושצריך לתת להן תנאים ראויים. למרות שכולם ידעו שבצבא נשים מותקפות בצורה קשה, עד כדי אונס ממש, הצבא כאירגון ומוסדות המדינה לא דאגו לביטחונן ושלומן של החיילות בחברה הגברית, ורק ההתפתחות בחברה האזרחית והלחצים מבחוץ הביאו לתודעת מפקדי הצבא את העובדה שצריך להגן על הנשים מפני פגיעה וניצול לרעה. אף אחד לא הוטרד מכך שאם יהיה לנשים רע בצבא הן לא יתגייסו, למרות שמערכות שלמות בצבא התבססו מאז קום המדינה על גיוס נשים, והצבא איננו יכול לוותר על אלפי ורבבות החיילות שמתגייסות לשורותיו מדי שנה, ולא יכול היה לוותר עליהן גם כשתפקידיהן היו הרבה יותר מצומצמים.
צה"ל דואג למזון כשר לחייליו ולאפשרות סבירה לקיים מצוות ולשמור חגים ומועדים. אפשר לדרוש התחשבות נוספת אם היא סבירה ואיננה פוגעת באיש. אי אפשר להתחשב בחיילים חרדים או דתיים מזרמים אחרים, כאשר ההתחשבות שהם דורשים באה על חשבון נשים או אחרים. דרישות מגבילות ומשפילות מנשים שלא להשתתף בהקפות שמחת-תורה או שלא לשיר במסיבת חנוכה אינן התחשבות בחרדים, אלא רמיסה של נשים במסוה של הלכה. אין כל איסור הלכתי על שירת נשים. ההיפך הוא הנכון: מרים הנביאה שרה ודבורה הנביאה שרה, בחורים וגם בתולות יהללו את שם ה' נאמר לנו בתהלים. האיסור ההזוי איננו מתבסס לא על מצוה ולא על הלכה, אלא על דברי בלע שאין מכוערים מהם ואין להם כל מעמד הלכתי, אלא אם כן מנסים להקנות להם בכוח מעמד כזה. וגם לו היה איסור כזה מהתורה, אסור היה לצה"ל להשלים איתו, כשם שצה"ל מגייס חיילים הומוסקסואלים ולא מוציא אותם להורג בשם התורה. הניסיון להפוך התבטאות מגונה של שנאת נשים מלפני אלפיים שנה להלכה כביכול, איננו אלא נבלה בשם התורה, ואסור בשום אופן להשלים עמו. אם צה"ל איננו מתאים לחיילים החרדים, שיתכבדו וישובו לבתיהם ולנשיהם ויחסכו לצבא מאמצים וגם כסף. אין שום חובה לגייס חרדים לצבא. יש חובה למנוע אפליה.